Markkinointisuunnitelma KooKoo-65
Kettunen, Joni (2015)
Kettunen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma urheiluseura KooKoo-65:lle. Seuralle ei ole aikaisemmin tehty minkäänlaista suunnitelmaa markkinoinnin avuksi. KooKoo-65 on kouvolalainen urheiluseura, joka tarjoaa katsojille viihdyttävää jääkiekkoa alasarjatasolla. Työn tarkoituksena oli selvittää seuran segmentit ja miettiä keinoja, miten kohderyhmät tavoitetaan. Tavoitteena oli löytää keinoja miten markkinointia voitaisiin tehostaa sekä kehittää. Lisäksi markkinointisuunnitelman tavoitteena oli kasvattaa seuran tunnettuutta.
Työ sisältää markkinoinnin peruselementtejä, joista koostuu tiivis markkinointisuunnitelma. Työssä pyrittiin selvittämään seuran tämän hetkistä markkinoinnin tilannetta monenlaisten analyysien avulla. Suunnitelmassa käytiin läpi myös erilaisia markkinoinnin kilpailukeinoja, joilla pyritään erottumaan kilpailijoista. Lisäksi opinnäytetyössä mietittiin, miten ottelutapahtumasta saataisiin parempi ja mielekkäämpi.
Markkinointisuunnitelman avulla seura pystyy jatkossa saavuttamaan paremmin segmentoidun kohderyhmän sekä kohdistamaan markkinoinnin oikein. Työ antaa myös KooKoo-65:lle apuvälineitä päivittäiseen toimintaan markkinoinnin eri osa-alueilla. Opinnäytetyön ansiosta seuran kannattavuus ja tunnettuus kasvavat, ja se antaa mahdollisuuksia kehitykseen.
Työ sisältää markkinoinnin peruselementtejä, joista koostuu tiivis markkinointisuunnitelma. Työssä pyrittiin selvittämään seuran tämän hetkistä markkinoinnin tilannetta monenlaisten analyysien avulla. Suunnitelmassa käytiin läpi myös erilaisia markkinoinnin kilpailukeinoja, joilla pyritään erottumaan kilpailijoista. Lisäksi opinnäytetyössä mietittiin, miten ottelutapahtumasta saataisiin parempi ja mielekkäämpi.
Markkinointisuunnitelman avulla seura pystyy jatkossa saavuttamaan paremmin segmentoidun kohderyhmän sekä kohdistamaan markkinoinnin oikein. Työ antaa myös KooKoo-65:lle apuvälineitä päivittäiseen toimintaan markkinoinnin eri osa-alueilla. Opinnäytetyön ansiosta seuran kannattavuus ja tunnettuus kasvavat, ja se antaa mahdollisuuksia kehitykseen.