Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Löytöretkellä venäjän kieleen - Itä-Suomen koulun esiopetus

Hänninen, Tiina (2015)

Avaa tiedosto
Hanninen_Tiina.pdf (354.1Kt)
Lataukset: 


Hänninen, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä siihen, miksi vanhemmat valitsevat lapselleen esiopetuspaikaksi Itä-Suomen koulun ja mitä odotuksia heillä on Itä-Suomen koulun esiopetusta kohtaan. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa Itä-Suomen koululle perheiden odotuksista esiopetusta kohtaan, jotta koulussa voidaan huomioida perheiden odotuksia. Kysely suunnattiin Itä-Suomen koulun Imatran toimipisteen esiopetuksessa olevien lasten vanhemmille. Kyselyyn vastasi 20 perheestä 17 eli vastausprosentiksi tuli 85%. Tämä opinnäytetyö on selvitys, jonka lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tiedonkeruu toteutettiin kyselyllä avoimin kysymyksin.
Kaikki kyselyyn osallistuneet vanhemmat olivat valinneet lapselleen esiopetuspaikaksi Itä-Suomen koulun, koska he haluavat lapsensa oppivan venäjän kieltä. Muita syitä tämän esiopetuspaikan valintaan olivat vanhempien kuulema positiivinen palaute Itä-Suomen koulusta sekä se, että muutkin perheen lapset ovat käyneet samaisen esikoulun tai ovat ainakin samassa koulussa. Muita esiopetuspaikan valintaan vaikuttaneita syitä olivat venäläiseen kulttuuriin tutustuminen, kansainvälisyys ja koulun hyvä sijainti. Kysyttäessä vanhempien odotuksia Itä-Suomen koulun esiopetuksesta vastauksista ilmeni, että vanhemmat odottivat lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja sitä, että lapsi saavuttaa riittävät kouluvalmiudet ensimmäiselle luokalle. Vastauksissa toivottiin venäjän kielen opiskelun lisäksi venäläiseen kulttuuriin tutustumista, kehittävää oppimisympäristöä ja mukavaa ilmapiiriä sekä hyvää yhteistyötä koulun ja kodin välillä. Vastauksissa kävi ilmi, että kaikki vanhemmat halusivat lapsensa jatkavan opiskelua Itä-Suomen koulun ensimmäisellä luokalla esiopetusvuoden jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin monikulttuurisuuskasvatusta. Lisäksi teoriaan kuuluu kuvaus Itä-Suomen koulun esiopetuksen erityispiirteistä ja Itä-Suomen koulussa käytössä olevasta CLIL-opetuksesta. Opinnäytetyöhön haastateltiin asiantuntijahaastatteluna esiopetuksen opettajaa, jolloin saatiin tietoa venäjän kielen opiskelusta esiopetuksessa.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää Itä-Suomen koulun esiopetuksessa olevien lasten tyytyväisyyttä esiopetukseen. Kyselyn vanhemmille ja / tai lapsille voisi myös toteuttaa kaikissa kolmessa toimintayksikössä, Imatralla, Lappeenrannassa ja Joensuussa, jolloin olisi mahdollista vertailla kaupunkikohtaisia vastauksia keskenään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste