Työnhakukonsultointia verkossa
Behm, Karoliina (2015)
Behm, Karoliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018561
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sivutoimisen työnhakukonsultointiyrityksen perustamista ja siihen liittyvän palveluntarpeen kartoittamista. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä tulee ottaa huomioon perustettaessa verkossa toimivaa, sivutoimista konsultointiyritystä. Työn innoittajana toimi tekijän oma kiinnostus aloittaa sivutoiminen yritystoiminta.
Työn teoreettinen osio koostuu työnhakua ja konsultointia sekä yrityksen perustamista käsittelevistä painetuista ja elektronisista lähteistä. Työn empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin yritysasiantuntijoita yrityksen perustamiseen liittyen ja lisäksi toteutettiin palveluntarvekartoitus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa tekemällä teemahaastattelut. Haastattelurungon teemat olivat työtausta, ajatukset työnhausta, tarve työhakemuskonsultoinnille sekä tarve some-konsultoinnille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sivutoiminen yrittäminen voi olla järkevää, jos toiminta on pienimuotoista ja halutaan saada lisätuloa esimerkiksi palkkatyön ohella. Yritysmuotoa kannattaa harkita tarkasti ja ottaa selvää eri yhtiömuotojen verotuksesta. Liikeidea kannattaa testata huolellisesti ennen yrityksen perustamista, jotta palveluntarve saadaan selville. Sähköinen liiketoiminta ja verkkokauppa eivät automaattisesti ole avain onnistumiseen, sillä ensin asiakkaat pitää saada ohjattua tuotteen luokse verkkokauppaan. Potentiaalisten asiakkaiden haastatteluiden perusteella on nähtävissä, että työnhakukonsultoinnille voisi olla tarvetta. Haastateltavat kaipasivat apua etenkin työhakemuksen tekemiseen ja sen yksilöllistämiseen. Tutkimus osoitti, että ihmiset haluavat keskustella kasvotusten työnhakuasiantuntijan kanssa, joten yrityksen haasteeksi voi muodostua ajatus täysin verkossa toimivasta palvelusta. Toisaalta ratkaisuna voidaan harkita esimerkiksi reaaliaikaista kommunikointia verkkopalvelussa.
Työn teoreettinen osio koostuu työnhakua ja konsultointia sekä yrityksen perustamista käsittelevistä painetuista ja elektronisista lähteistä. Työn empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin yritysasiantuntijoita yrityksen perustamiseen liittyen ja lisäksi toteutettiin palveluntarvekartoitus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa tekemällä teemahaastattelut. Haastattelurungon teemat olivat työtausta, ajatukset työnhausta, tarve työhakemuskonsultoinnille sekä tarve some-konsultoinnille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sivutoiminen yrittäminen voi olla järkevää, jos toiminta on pienimuotoista ja halutaan saada lisätuloa esimerkiksi palkkatyön ohella. Yritysmuotoa kannattaa harkita tarkasti ja ottaa selvää eri yhtiömuotojen verotuksesta. Liikeidea kannattaa testata huolellisesti ennen yrityksen perustamista, jotta palveluntarve saadaan selville. Sähköinen liiketoiminta ja verkkokauppa eivät automaattisesti ole avain onnistumiseen, sillä ensin asiakkaat pitää saada ohjattua tuotteen luokse verkkokauppaan. Potentiaalisten asiakkaiden haastatteluiden perusteella on nähtävissä, että työnhakukonsultoinnille voisi olla tarvetta. Haastateltavat kaipasivat apua etenkin työhakemuksen tekemiseen ja sen yksilöllistämiseen. Tutkimus osoitti, että ihmiset haluavat keskustella kasvotusten työnhakuasiantuntijan kanssa, joten yrityksen haasteeksi voi muodostua ajatus täysin verkossa toimivasta palvelusta. Toisaalta ratkaisuna voidaan harkita esimerkiksi reaaliaikaista kommunikointia verkkopalvelussa.