Pienyrityksen markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen : case: Blackcatsmith
Vilen, Niko (2015)
Vilen, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen hollolalaisen pienyrittäjän Jukka Liukkosen yritykselle Blackcatsmith, joka valmistaa käsityönä erilaisia taontatöitä. Yrityksellä on tarve markkinointiviestintäsuunnitelmalle, sillä yritys on uusi ja markkinoilla tuntematon. Työn tavoitteena on selvittää, millaisilla toimenpiteillä pienet ja aloittelevat yritykset voivat toteuttaa tehokasta markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa minimibudjetilla.
Työn teoriaosassa tutkitaan aluksi, mitä vaiheita sisältyy markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen. Käsiteltyjä vaiheita ovat liikeidean hyödyntäminen markkinointisuunnitelmassa, sekä markkinointiviestinnän kytkeytyminen yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä useita ajankohtaisia verkkolähteitä.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tämän työn on tarkoitus olla hyödynnettävissä case-yrityksen toimesta. Empiriaosuutena tässä opinnäytetyössä esitellään teorian pohjalta tehty konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma case-yritys Blackcatsmithille. Markkinointiviestintäsuunnitelma on johdettu yrityksen liikeideasta, joka suunniteltiin Business Model Canvasin avulla. Tämän lisäksi suunnitelmassa hyödynnetään Value Proposition Canvasia sekä sosiaalisen median hunajakennomallia. Lisäksi suunnitelma sisältää viestinnän toteutusta varten aikataulutuksen. Suunnitelmaa varten kerättiin kvantitatiivista dataa eri online-lähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle suunniteltiin konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma tavoitteen mukaisesti. Viestinnän aikaansaamiseksi minimibudjetilla havaittiin, että valittujen viestintäkanavien tulisi sisältää Facebook, yrityksen omat verkkosivut sekä Blackcatsmithin tapauksessa Instagram. Case-yritys pystyy toteutetun markkinointiviestintäsuunnitelman pohjalta aloittamaan viestintätoimenpiteet.
Työn teoriaosassa tutkitaan aluksi, mitä vaiheita sisältyy markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen. Käsiteltyjä vaiheita ovat liikeidean hyödyntäminen markkinointisuunnitelmassa, sekä markkinointiviestinnän kytkeytyminen yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä useita ajankohtaisia verkkolähteitä.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tämän työn on tarkoitus olla hyödynnettävissä case-yrityksen toimesta. Empiriaosuutena tässä opinnäytetyössä esitellään teorian pohjalta tehty konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma case-yritys Blackcatsmithille. Markkinointiviestintäsuunnitelma on johdettu yrityksen liikeideasta, joka suunniteltiin Business Model Canvasin avulla. Tämän lisäksi suunnitelmassa hyödynnetään Value Proposition Canvasia sekä sosiaalisen median hunajakennomallia. Lisäksi suunnitelma sisältää viestinnän toteutusta varten aikataulutuksen. Suunnitelmaa varten kerättiin kvantitatiivista dataa eri online-lähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle suunniteltiin konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma tavoitteen mukaisesti. Viestinnän aikaansaamiseksi minimibudjetilla havaittiin, että valittujen viestintäkanavien tulisi sisältää Facebook, yrityksen omat verkkosivut sekä Blackcatsmithin tapauksessa Instagram. Case-yritys pystyy toteutetun markkinointiviestintäsuunnitelman pohjalta aloittamaan viestintätoimenpiteet.