Työhyvinvointi muutoksessa : case Nordea Pankki Suomi Oyj
Erola, Jenna; Patrikainen, Marleena (2015)
Erola, Jenna
Patrikainen, Marleena
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Nordea Pankki Suomi Oyj:n Lahden henkilöasiakkaiden kaksi palvelukonttoria. Työ toteutettiin parityönä, joten tutkimuksiakin tehtiin kaksi, kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen tutkimus. Toimeksianto suoritettiin case studyna.
Toimeksianto syntyi aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Nordea on käymässä läpi strategiamuutosta, jossa työhyvinvointi on nostettu korostettuna esiin. Haluttiin tutkia työhyvinvointia ja selvittää sen nykyinen taso sekä asenteet tuleviin muutoksiin. Lisäksi tarkoituksena oli saada aikaan työkaluja, joilla konttoreissa voidaan varautua tuleviin muutostilanteisiin ylläpitäen työhyvinvointia.
Teoriaosuudet käsittelevät ensin työhyvinvointia yleisellä tasolla, ja sen jälkeen käydään läpi, mitä työhyvinvointi on muutoksessa. Tärkeinä asioina on nostettu esiin hyvinvoinnin johtaminen normaalissa tilanteessa sekä organisaation käydessä muutosta läpi. Lisäksi teoriassa on käsitelty sitä, mitä työhyvinvointi on, miten se muodostuu sekä miten sitä ylläpidetään.
Empiirisessä osiossa toteutettiin ensin kvantitatiivinen, eli määrällinen, tutkimus kyselylomakemuodossa Webropol- internetpalvelun avulla. Syntyneiden tulosten perusteella tehtiin kvalitatiivinen, eli laadullinen, tutkimus, jossa syvennyttiin saatuihin tuloksiin.
Näin saatiin kartoitettua Nordean kahden laskentapaikan työhyvinvoinnin nykytila ja aiheet, jotka olivat henkilökunnalle tärkeitä. Tulosten perusteella saatiin aikaan kehitysehdotukset ja suunnitelma työhyvinvoinnin parantamiseen sekä ylläpitämiseen Nordeassa.
Toimeksianto syntyi aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Nordea on käymässä läpi strategiamuutosta, jossa työhyvinvointi on nostettu korostettuna esiin. Haluttiin tutkia työhyvinvointia ja selvittää sen nykyinen taso sekä asenteet tuleviin muutoksiin. Lisäksi tarkoituksena oli saada aikaan työkaluja, joilla konttoreissa voidaan varautua tuleviin muutostilanteisiin ylläpitäen työhyvinvointia.
Teoriaosuudet käsittelevät ensin työhyvinvointia yleisellä tasolla, ja sen jälkeen käydään läpi, mitä työhyvinvointi on muutoksessa. Tärkeinä asioina on nostettu esiin hyvinvoinnin johtaminen normaalissa tilanteessa sekä organisaation käydessä muutosta läpi. Lisäksi teoriassa on käsitelty sitä, mitä työhyvinvointi on, miten se muodostuu sekä miten sitä ylläpidetään.
Empiirisessä osiossa toteutettiin ensin kvantitatiivinen, eli määrällinen, tutkimus kyselylomakemuodossa Webropol- internetpalvelun avulla. Syntyneiden tulosten perusteella tehtiin kvalitatiivinen, eli laadullinen, tutkimus, jossa syvennyttiin saatuihin tuloksiin.
Näin saatiin kartoitettua Nordean kahden laskentapaikan työhyvinvoinnin nykytila ja aiheet, jotka olivat henkilökunnalle tärkeitä. Tulosten perusteella saatiin aikaan kehitysehdotukset ja suunnitelma työhyvinvoinnin parantamiseen sekä ylläpitämiseen Nordeassa.