markkinointiviestintäsuunnitelma : case: Smart Green Talotekniikka Oy
Snygg, Janne (2015)
Snygg, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Smart Green Talotekniikka Oy Kotkasta. Yritys on pieni asiantuntijayritys, joka toimii aurinkosähköalalla. Yritykselle ei ole aiemmin tehty minkäänlaista markkinointi- tai markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä markkinointiviestintä kanavia ja keinoja, yrityksen tulisi käyttää, jotta yrityksen markkinointipanostukset eivät koituisi kilpailijoiden hyväksi.
Opinnäytetyön tuloksena Smart Green Talotekniikka Oy:lle saatiin tehtyä markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2015 sekä toimiva markkinointiviestintästrategia tuleville vuosille.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaimmat viestintäkanavat ovat internet ja suosittelijat. Asiakkaat seuraavat aurinkosähköalan markkinoita internetistä ja kuuntelevat mielellään muiden asiakkaiden käyttökokemuksia aurinkosähköstä. Parhaimmiksi viestintäkeinoiksi osoittautuivat henkilökohtainen myynti ja lupausten lunastaminen.
Tämä opinnäytetyö on tehty kirjoituspöytätutkimuksena, tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Tutkimuksen empiirinen osa on tehty haastattelemalla yrityksen asiakkaita. Asiakashaastatteluja ei ole dokumentoitu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä markkinointiviestintä kanavia ja keinoja, yrityksen tulisi käyttää, jotta yrityksen markkinointipanostukset eivät koituisi kilpailijoiden hyväksi.
Opinnäytetyön tuloksena Smart Green Talotekniikka Oy:lle saatiin tehtyä markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2015 sekä toimiva markkinointiviestintästrategia tuleville vuosille.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaimmat viestintäkanavat ovat internet ja suosittelijat. Asiakkaat seuraavat aurinkosähköalan markkinoita internetistä ja kuuntelevat mielellään muiden asiakkaiden käyttökokemuksia aurinkosähköstä. Parhaimmiksi viestintäkeinoiksi osoittautuivat henkilökohtainen myynti ja lupausten lunastaminen.
Tämä opinnäytetyö on tehty kirjoituspöytätutkimuksena, tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Tutkimuksen empiirinen osa on tehty haastattelemalla yrityksen asiakkaita. Asiakashaastatteluja ei ole dokumentoitu.