Satuolentoja kaupassa! Lohikäärmeitä, mörköjä ja lumoavia jää-Elsoja : Ohjausinterventioiden vaikutus 4-vuotiaiden lasten leikkiin sitoutumiseen
Kurki, Carita; Mysirlakis, Marianna (2015)
Kurki, Carita
Mysirlakis, Marianna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218850
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, kuinka lapsiryhmää ohjaavan aikuisen aktiivisuus ja erilaiset interventiot vaikuttavat lapsen leikkiin sitoutumiseen. Tavoite syntyi yhteistyössä pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin kanssa ja heidän tarpeidensa pohjalta. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteina oli kehittyä ammatillisesti ohjaajina ja suunnitelmallisen toiminnan järjestämisessä sekä tarjota lapsille mukavaa toimintaa. Toimintakertoja järjestettiin yhteensä seitsemän ja ne toteutettiin päiväkodin tiloissa keväällä 2015. Toimintakerroille osallistui viisi 4-vuotiasta lasta, joista kolme kuului tehostetun tuen piiriin ja kaksi toimi ryhmän tukilapsina.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteitä lapsilähtöisyys ja lapsen sitoutuneisuus toimintaan, sekä tarkastellaan 3-5-vuotiaiden lasten leikkiä. Lisäksi opinnäytetyössä avataan intervention käsitettä sekä ohjaajan aktiivisuuden tasoja. Toiminnan kuvauksissa kerrotaan toimintakertojen suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteita arvioitiin henkilökohtaisten havaintopäiväkirjojen, lasten antamien hymiöpalautteiden sekä sitoutuneisuuden tunnusmerkeistä laaditun arviointilomakkeen avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa kerrotaan, kuinka tärkeää aikuisen osallistuminen on lapsen leikissä. Aikuisen aktiivisuudella ja osallisuudella on mahdollisesti vaikutusta lapsen leikkiin sitoutumiseen. Aktiivista osallistumista hyödyntämällä voidaan tukea lapsen leikkitaitoja sekä keskittymistä leikkiin. Lapset halusivat toimia yhdessä ohjaajien kanssa ja hakivat heitä aktiivisesti mukaan leikkeihin. Aikuisen läsnäololla ja osallisuudella vastattiin lasten tarpeisiin sekä tarjottiin lapsille positiivinen leikkikokemus.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteitä lapsilähtöisyys ja lapsen sitoutuneisuus toimintaan, sekä tarkastellaan 3-5-vuotiaiden lasten leikkiä. Lisäksi opinnäytetyössä avataan intervention käsitettä sekä ohjaajan aktiivisuuden tasoja. Toiminnan kuvauksissa kerrotaan toimintakertojen suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteita arvioitiin henkilökohtaisten havaintopäiväkirjojen, lasten antamien hymiöpalautteiden sekä sitoutuneisuuden tunnusmerkeistä laaditun arviointilomakkeen avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa kerrotaan, kuinka tärkeää aikuisen osallistuminen on lapsen leikissä. Aikuisen aktiivisuudella ja osallisuudella on mahdollisesti vaikutusta lapsen leikkiin sitoutumiseen. Aktiivista osallistumista hyödyntämällä voidaan tukea lapsen leikkitaitoja sekä keskittymistä leikkiin. Lapset halusivat toimia yhdessä ohjaajien kanssa ja hakivat heitä aktiivisesti mukaan leikkeihin. Aikuisen läsnäololla ja osallisuudella vastattiin lasten tarpeisiin sekä tarjottiin lapsille positiivinen leikkikokemus.