Opiskelijakunta LAMKOn visuaalisen ilmeen uudistus
Hänninen, Jenni (2015)
Hänninen, Jenni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on LAMKOn eli Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan visuaalisen ilmeen uudistus. Työhön kuuluu logon, maskotin, värimaailman ja typografian uudistaminen sekä graafisen ohjeiston ja sovellusten suunnittelu ja toteutus. Sovelluksia ovat muun muassa käyntikortit, kirjekuoret, t-paitapainatukset sekä sosiaalisen median ja nettisivujen materiaalit.
Työn tavoitteena oli luoda visuaalinen ilme, joka takaa erottumisen sekä paikallisesti että valtakunnallisesti ja vähentää brändiin liittyviä epäselvyyksiä kuten sekoittumista LAMKin (Lahden ammattikorkeakoulu) kanssa. Lisäksi visuaalisen ilmeen on ilmennettävä arvoja ja visiota, helpotettava viestintää teknisesti ja asetettava raamit markkinointi- ja viestintämateriaalien suunnittelulle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluprosessi aloittaen asiakkaan ja tehdyn taustatyön esittelystä, päätyen markkinointimateriaalien suunnitteluun. Kirjallisen työn painopiste on graafisissa valinnoissa eli logo- ja väriratkaisuissa sekä kirjaintyyppi- ja typografiavalinnoissa. Valinnat ja niihin vaikuttaneet tekijät esitellään teoriatietoon tukeutuen.
Tuloksena on yhtenäinen visuaalinen ilme, joka ilmentää LAMKOn arvoja. Logon ja visuaalisen ilmeen uskottavuus ja vakavasti otettavuus viestii asiantuntijuutta ja osaamista. Nuorekkuus viestii opiskelijalähtöisyyttä ja yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ilmenevät muun muassa logon ja sovellusten kaksikielisyytenä.
Työn tavoitteena oli luoda visuaalinen ilme, joka takaa erottumisen sekä paikallisesti että valtakunnallisesti ja vähentää brändiin liittyviä epäselvyyksiä kuten sekoittumista LAMKin (Lahden ammattikorkeakoulu) kanssa. Lisäksi visuaalisen ilmeen on ilmennettävä arvoja ja visiota, helpotettava viestintää teknisesti ja asetettava raamit markkinointi- ja viestintämateriaalien suunnittelulle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluprosessi aloittaen asiakkaan ja tehdyn taustatyön esittelystä, päätyen markkinointimateriaalien suunnitteluun. Kirjallisen työn painopiste on graafisissa valinnoissa eli logo- ja väriratkaisuissa sekä kirjaintyyppi- ja typografiavalinnoissa. Valinnat ja niihin vaikuttaneet tekijät esitellään teoriatietoon tukeutuen.
Tuloksena on yhtenäinen visuaalinen ilme, joka ilmentää LAMKOn arvoja. Logon ja visuaalisen ilmeen uskottavuus ja vakavasti otettavuus viestii asiantuntijuutta ja osaamista. Nuorekkuus viestii opiskelijalähtöisyyttä ja yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ilmenevät muun muassa logon ja sovellusten kaksikielisyytenä.