Maistraattipalveluiden sähköistämisen merkitys asiakkaille. Nimenmuutosasiat Pohjois-Suomen maistraatin Kajaanin yksikössä
Kauppi, Miia (2015)
Kauppi, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218825
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys valtion palveluiden sähköistä-misellä on asiakkaalle heidän asioidessaan Pohjois-Suomen maistraatin Kajaanin yksikössä ni-menmuutosasioissa. Työssä lähdettiin selvittämään tutkimusongelmaa ”Millainen merkitys palve-luiden sähköistämisellä on asiakkaalle?”
Teoriaosuus sisältää kaksi päälukua. Ensimmäisessä pääluvussa käydään läpi tällä hetkellä menneillään olevia valtion sähköistämishankkeita yleisellä tasolla. Alaluvuissa käydään läpi tar-kemmin sellaisia hankkeita, jotka vaikuttavat myös maistraattien toimintaan. Toinen pääluku teo-riaosuudessa on omistettu maistraatin omalle sähköiselle asioinnille ja siihen suuresti liittyvälle suomi.fi- portaalille.
Työn empiirisessä osassa on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus kuluvan vuoden aikana sähköi-sesti nimenmuutosta hakeneille asiakkaille. Tutkimuksessa esitellään alkusyksystä 2015 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia. Työn tekijällä on kokemusta palveluiden toimivuudesta myös viranomaispuolella. Kyselyn tuloksia analysoidaan molemmilla silmillä.
Pienestä otoksesta huolimatta kyselyn tuloksista saadaan selville sähköisten palveluiden suuri merkitys asiakkaille. Laatuun ja toimivuuteen tulisi kuitenkin vielä paneutua enemmän, molemmilla puolilla.
Teoriaosuus sisältää kaksi päälukua. Ensimmäisessä pääluvussa käydään läpi tällä hetkellä menneillään olevia valtion sähköistämishankkeita yleisellä tasolla. Alaluvuissa käydään läpi tar-kemmin sellaisia hankkeita, jotka vaikuttavat myös maistraattien toimintaan. Toinen pääluku teo-riaosuudessa on omistettu maistraatin omalle sähköiselle asioinnille ja siihen suuresti liittyvälle suomi.fi- portaalille.
Työn empiirisessä osassa on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus kuluvan vuoden aikana sähköi-sesti nimenmuutosta hakeneille asiakkaille. Tutkimuksessa esitellään alkusyksystä 2015 tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia. Työn tekijällä on kokemusta palveluiden toimivuudesta myös viranomaispuolella. Kyselyn tuloksia analysoidaan molemmilla silmillä.
Pienestä otoksesta huolimatta kyselyn tuloksista saadaan selville sähköisten palveluiden suuri merkitys asiakkaille. Laatuun ja toimivuuteen tulisi kuitenkin vielä paneutua enemmän, molemmilla puolilla.