Rahoituslaitoksen imagon tutkiminen : Case OP Kainuu
Pyykkönen, Johanna; Mäkynen, Riikka (2015)
Pyykkönen, Johanna
Mäkynen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia OP Kainuun imagoa sen asiakkaiden näkökul-masta. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle uutta tietoa sen imagosta ja siitä, miten imago näyttäytyy sen asiakkaille. Tutkimuksessa verrattiin myös tutkimus-tuloksia eri asiakasryhmien kesken.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan imagoa ja sen lähikäsittei-tä brändiä, mainetta ja yrityskuvaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään imagoon vaikuttavia tekijöitä ja imagon rakentamista, tutkimista sekä kehittämistä.
Tutkimusaineisto kerättiin ähköisellä – ja paperillisella kyselomakkeella. Säh-köinen kyselylomake toteutettiin Digium-ohjelmalla, jonka linkkiä mainostettiin OP Kainuun Facebook-sivuilla. Tutkijat jakoivat paperista kyselylomaketta OP Kainuun toimitiloissa. Sähköisen- ja paperisen kyselylomakkeen tie-dot koottiin SPSS-ohjelmistoon. Tutkimustuloksia myös ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmistolla.
Tavoitteena oli tuottaa selkeä kirjallinen esitys toimeksiantajan imagosta sen asiakkaiden näkökulmasta, jonka avulla toimeksiantaja voi verrata saatuja tu-loksia tavoiteimagoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan imagoa ja sen lähikäsittei-tä brändiä, mainetta ja yrityskuvaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään imagoon vaikuttavia tekijöitä ja imagon rakentamista, tutkimista sekä kehittämistä.
Tutkimusaineisto kerättiin ähköisellä – ja paperillisella kyselomakkeella. Säh-köinen kyselylomake toteutettiin Digium-ohjelmalla, jonka linkkiä mainostettiin OP Kainuun Facebook-sivuilla. Tutkijat jakoivat paperista kyselylomaketta OP Kainuun toimitiloissa. Sähköisen- ja paperisen kyselylomakkeen tie-dot koottiin SPSS-ohjelmistoon. Tutkimustuloksia myös ristiintaulukoitiin SPSS-ohjelmistolla.
Tavoitteena oli tuottaa selkeä kirjallinen esitys toimeksiantajan imagosta sen asiakkaiden näkökulmasta, jonka avulla toimeksiantaja voi verrata saatuja tu-loksia tavoiteimagoon.