Potilastietojärjestelmän käytettävyystutkimus : case: In Net Oy
Alikoski, Jenna (2015)
Alikoski, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tietojärjestelmän käytettävyyttä. Opinnäytetyön tutkimuskohteena on In Net Oy:n kehittämä suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmä WinHIT. Tavoitteena on selvittää, millainen on WinHIT-järjestelmän käytettävyys sekä samalla koota ehdotuksia sen käytettävyyden kehittämiseksi. Järjestelmän käytettävyyttä tutkitaan tässä opinnäytetyössä vain loppukäyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuuksista. Teoriaosuudessa perehdytään käytettävyyden ja heuristisen arvioinnin määritelmiin ja niistä tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä lähestytään deduktiivisen päättelyn avulla. Tutkimusaineisto kerätään heuristiseen arviointiin perustuvan sähköisen kyselylomakkeen sekä WinHIT-järjestelmän suunnittelupalavereista kerättyjen aineistojen avulla. Tutkimusaineisto analysoidaan sisällönanalyysin avulla käytettävyyden teoriaan pohjautuen.
Tutkimustulosten perusteella WinHIT-potilastietojärjestelmän käytettävyys on kokonaisuudeltaan hyvä. Tutkimustuloksista ilmeni, että ohjelman opittavuus ja muistettavuus parantavat WinHIT-järjestelmän käytettävyyttä, kun taas ohjelman miellyttävyys heikensi sitä. Tehokkuus ja virheettömyys eivät juuri parantaneet tai huonontaneet WinHIT-järjestelmän käytettävyyttä. Järjestelmän kehittämiseksi ehdotettiin visuaalisen ilmeen modernisoimista ja ikkunoiden parempaa hallittavuutta. Myös järjestelmän oppaista toivottiin selkeämpiä ja koulutustarjontaa monipuolisemmaksi.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuuksista. Teoriaosuudessa perehdytään käytettävyyden ja heuristisen arvioinnin määritelmiin ja niistä tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä lähestytään deduktiivisen päättelyn avulla. Tutkimusaineisto kerätään heuristiseen arviointiin perustuvan sähköisen kyselylomakkeen sekä WinHIT-järjestelmän suunnittelupalavereista kerättyjen aineistojen avulla. Tutkimusaineisto analysoidaan sisällönanalyysin avulla käytettävyyden teoriaan pohjautuen.
Tutkimustulosten perusteella WinHIT-potilastietojärjestelmän käytettävyys on kokonaisuudeltaan hyvä. Tutkimustuloksista ilmeni, että ohjelman opittavuus ja muistettavuus parantavat WinHIT-järjestelmän käytettävyyttä, kun taas ohjelman miellyttävyys heikensi sitä. Tehokkuus ja virheettömyys eivät juuri parantaneet tai huonontaneet WinHIT-järjestelmän käytettävyyttä. Järjestelmän kehittämiseksi ehdotettiin visuaalisen ilmeen modernisoimista ja ikkunoiden parempaa hallittavuutta. Myös järjestelmän oppaista toivottiin selkeämpiä ja koulutustarjontaa monipuolisemmaksi.