iPad oppimisen tukena : case: Kivimaan peruskoulu
Tynninen, Toni (2015)
Tynninen, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää ja tutkia sitä, millä tavoin Applen iPadeja hyödynnetään koulumaailmassa opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimus keskittyy Kivimaan peruskoulussa esiintyneisiin käyttötapoihin ja -kokemuksiin sekä koettuihin ongelmiin.
Tarkoituksena oli tutkia käyttötapoja ja saatuja käyttökokemuksia sekä näiden perusteella muodostaa teoriapohjaa, jota verrata aiempiin vastaavanlaisiin tutkimuksiin. Kyseessä on laadullinen tutkimus ja teoriapohjaa kerättiin suorittamalla teemahaastattelu Kivimaan peruskoulun rehtorin Jukka Mannisen kanssa syksyllä 2015.
Tutkimustulosten perusteella käyttötavat Kivimaalla ovat kehittyneet suuresti siitä, mitä ne käytön alkaessa olivat, johtuen muun muassa laitteille saatavien ohjelmien nopeasti kasvaneesta määrästä. Lisäksi tietotekniikkaa pyritään ottamaan opetukseen mukaan jo ensimmäisen luokan oppilaista lähtien ja sen käyttöä lisäämään asteittain. Tuloksista on myös huomattavissa, että kouluissa koetaan tärkeäksi murtaa käsitys siitä, että koulu olisi tietotekniikan osalta jotenkin erillinen saareke vapaa-aikaan ja työelämään verrattaessa.
Tuloksista voidaan päätellä, että niin iPadien kuin muunkin tietotekniikan käyttöä pyritään lisäämään osana opetusta ja oppimista. Lisäksi ilmeni, että oppilaat tulisi ottaa huomioon yksilöllisinä oppijoina opetuksen ja järjestelmien hankinnan suunnittelussa.
Tarkoituksena oli tutkia käyttötapoja ja saatuja käyttökokemuksia sekä näiden perusteella muodostaa teoriapohjaa, jota verrata aiempiin vastaavanlaisiin tutkimuksiin. Kyseessä on laadullinen tutkimus ja teoriapohjaa kerättiin suorittamalla teemahaastattelu Kivimaan peruskoulun rehtorin Jukka Mannisen kanssa syksyllä 2015.
Tutkimustulosten perusteella käyttötavat Kivimaalla ovat kehittyneet suuresti siitä, mitä ne käytön alkaessa olivat, johtuen muun muassa laitteille saatavien ohjelmien nopeasti kasvaneesta määrästä. Lisäksi tietotekniikkaa pyritään ottamaan opetukseen mukaan jo ensimmäisen luokan oppilaista lähtien ja sen käyttöä lisäämään asteittain. Tuloksista on myös huomattavissa, että kouluissa koetaan tärkeäksi murtaa käsitys siitä, että koulu olisi tietotekniikan osalta jotenkin erillinen saareke vapaa-aikaan ja työelämään verrattaessa.
Tuloksista voidaan päätellä, että niin iPadien kuin muunkin tietotekniikan käyttöä pyritään lisäämään osana opetusta ja oppimista. Lisäksi ilmeni, että oppilaat tulisi ottaa huomioon yksilöllisinä oppijoina opetuksen ja järjestelmien hankinnan suunnittelussa.