Auton maahantuonti Etelä-Koreasta
Hyvärinen, Minna (2015)
Hyvärinen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219012
Tiivistelmä
Työssä käsitellään auton maahantuontia Etelä-Koreasta Suomeen. Euroopan Unionilla (EU) on Etelä-Korean kanssa vapaakauppasopimus, joka mahdollistaa eteläkorealaisen auton maahantuonnin tulleitta tai alennetulla tulliprosentilla. Tutkimustehtävänä oli selvittää auton maahantuonnin prosessi ja siihen liittyvät kustannuserät. Tavoitteina oli luoda käyttökelpoinen prosessikuvaus ja -kaavio, helpottaa kokonaiskustannusten arvioimista sekä koostaa hyvä tietopaketti autoa EU:n ulkopuolelta ostavalle ja tullietuuksien osalta ulkomaankauppaa harjoittaville yrityksille.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tavaran alkuperän perusteella myönnettäviä tullietuuksia, autologistiikkaa, tuontitullausta ja viranomaismääräyksiä, jotka liittyvät auton maahantuontiin. Empiriaosuus sisältää teorian pohjalta luodun prosessikuvauksen lisäksi case-tutkimuksen, jossa vertaillaan Etelä-Koreasta hankittavan Hyundai Genesis Coupe -merkkisen auton oston ja maahantuonnin kustannuksia vastaavan auton hankkimiseen Suomesta.
Tutkimusmenetelmä oli pääsääntöisesti kvalitatiivinen. Tärkeimpiä lähteitä olivat valmiit sanalliset aineistot, joista koottiin yhteen maahantuontiprosessin kannalta oleelliset asiat ja selvitettiin siihen liittyvät kustannuserät. Case-tutkimuksessa käytettiin myös kvantitatiiviselle tutkimukselle tyypillisempiä määrällisiä elementtejä. Tutkimus sisältää numeraalista tietoa taulukkomuodossa ja sen pohjalta tehdyn sanallisen analyysin.
Auton maahantuontiprosessiin kuuluu kuljetusten järjestäminen, kuljetusvakuutuksen hankkiminen, tulliselvityksen ja käyttöönottoilmoituksen tekeminen, siirtoluvan hankkiminen, autoverotuksen hoitaminen, auton rekisteröintikatsastus tai yksittäishyväksyntä ja rekisteröinti. Kustannuksia aiheuttaa lisäksi maahantuonnin arvonlisävero. Tuontitullauksen yhteydessä tulee esittää tullietuuteen oikeuttava alkuperäilmoitus, joka on viejän kaupalliseen dokumenttiin laatima määrämuotoinen lauseke. Työtä tehtäessä kävi ilmi, että alkuperäselvityksen saaminen saattaa aiheuttaa vaikeuksia, koska viejällä pitäisi olla valtuutetun viejän lupa. Lisäksi autovero kasvattaa kustannuksia varsinkin suuripäästöisillä autoilla. Case-tutkimuksessa kokonaiskustannukset nousivat lähes samalle tasolle Suomesta ostettavan auton kanssa ja ilman tullietuutta jopa korkeammiksi. Kyse on kuitenkin ainoastaan yhdestä kuvitteellisesta tapauksesta eikä tarkoitus ole vetää yleispäteviä johtopäätöksiä maahantuonnin kannattavuudesta. Lisäksi todelliset kokonaiskustannukset selviäisivät ainoastaan tuomalla auto oikeasti Suomeen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tavaran alkuperän perusteella myönnettäviä tullietuuksia, autologistiikkaa, tuontitullausta ja viranomaismääräyksiä, jotka liittyvät auton maahantuontiin. Empiriaosuus sisältää teorian pohjalta luodun prosessikuvauksen lisäksi case-tutkimuksen, jossa vertaillaan Etelä-Koreasta hankittavan Hyundai Genesis Coupe -merkkisen auton oston ja maahantuonnin kustannuksia vastaavan auton hankkimiseen Suomesta.
Tutkimusmenetelmä oli pääsääntöisesti kvalitatiivinen. Tärkeimpiä lähteitä olivat valmiit sanalliset aineistot, joista koottiin yhteen maahantuontiprosessin kannalta oleelliset asiat ja selvitettiin siihen liittyvät kustannuserät. Case-tutkimuksessa käytettiin myös kvantitatiiviselle tutkimukselle tyypillisempiä määrällisiä elementtejä. Tutkimus sisältää numeraalista tietoa taulukkomuodossa ja sen pohjalta tehdyn sanallisen analyysin.
Auton maahantuontiprosessiin kuuluu kuljetusten järjestäminen, kuljetusvakuutuksen hankkiminen, tulliselvityksen ja käyttöönottoilmoituksen tekeminen, siirtoluvan hankkiminen, autoverotuksen hoitaminen, auton rekisteröintikatsastus tai yksittäishyväksyntä ja rekisteröinti. Kustannuksia aiheuttaa lisäksi maahantuonnin arvonlisävero. Tuontitullauksen yhteydessä tulee esittää tullietuuteen oikeuttava alkuperäilmoitus, joka on viejän kaupalliseen dokumenttiin laatima määrämuotoinen lauseke. Työtä tehtäessä kävi ilmi, että alkuperäselvityksen saaminen saattaa aiheuttaa vaikeuksia, koska viejällä pitäisi olla valtuutetun viejän lupa. Lisäksi autovero kasvattaa kustannuksia varsinkin suuripäästöisillä autoilla. Case-tutkimuksessa kokonaiskustannukset nousivat lähes samalle tasolle Suomesta ostettavan auton kanssa ja ilman tullietuutta jopa korkeammiksi. Kyse on kuitenkin ainoastaan yhdestä kuvitteellisesta tapauksesta eikä tarkoitus ole vetää yleispäteviä johtopäätöksiä maahantuonnin kannattavuudesta. Lisäksi todelliset kokonaiskustannukset selviäisivät ainoastaan tuomalla auto oikeasti Suomeen.