Verkkopalvelun markkinoinnin organisointi ja ulkoistaminen kuluttajamarkkinoinnissa
Arpikari, Paul (2015)
Arpikari, Paul
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkopalvelun kannalta optimaalista markkinoinnin sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä muodostuvaa kokonaisuutta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Tori.fi-organisaatiolle, jonka tarkoituksena oli kehittää organisaation ymmärrystä ulkoisten kumppanien roolista liiketoiminnan tukemiseen, mutta myös tuoda näkemystä toiminnoista, joita yrityksen olisi hyvä pitää itsellään. Lisäksi ymmärrystä haettiin erilaisten kumppanien rooleihin sekä yhteistyön parempaan toimimiseen arjessa.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat olivat mainonta, markkinoinnin organisointi sekä ulkoistaminen. Nämä teoriat rakensivat ymmärryksen siitä, minkälaisessa kentässä nykyiset verkkopalvelut toimivat, miten ne palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla verkossa toimivia nopealiikkeisiä kuluttajia sekä miten kumppaniverkostoa käyttämällä liiketoiminannassa pystyy pärjäämään entistä paremmin.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka jakaantuivat tutkimuskysymyksien mukaan kolmeen eri aihealueeseen: mitä pitäisi ulkoistaa, miksi ulkoistetaan ja miten prosesseja parannettaisiin tulevaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että tulevaisuudessa verkkopalveluiden tulisi keskittyä yhä enemmän omien palveluidensa asiantuntijuutta vaativiin asioihin, kuten käyttäjäkokemukseen, brändin hallintaan sekä liiketoiminnan strategisiin linjauksiin ja jättää sellaiset toiminnot ulkopuolisille kumppaneille, jotka eivät vaadi syvällistä verkkopalvelun liiketoiminnan ymmärrystä. Näin saadaan hyödynnettyä kumppaneiden asiantuntijuus ja pidettyä ohjausvoima verkkopalvelulla itsellään.
Tulokset osoittivat myös, että verkkopalveluiden organisoituminen tulevaisuudessa mainontaan liittyvien tehtävien ympärille keskittynee yhä enemmän tiimeihin, jotka saattavat muodostua tekijöistä myös markkinointiorganisaation ulkopuolelta luoden näin verkosto-organisaatiomaisen kokonaisuuden.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että verkkopalvelut tarvitsevat ja haluavat käyttää ulkoisia kumppaneita myös tulevaisuudessa, mutta niiden rooli tulee muuttumaan hieman nykyisestä. Ulkoiset kumppanit tulevat olemaan tärkeässä roolissa käytännön tekemisessä, mutta konsultoiva osuus heidän liiketoiminnastaan tulee kasvamaan yhä monimutkaistuvassa maailmassa. Verkkopalveluiden hektisyyden vuoksi prosessien sekä markkinoinnin mittaristojen luontiin tulisi käyttää aikaa, jotta arkipäiväiseen tekemiseen saataisiin struktuuria.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat olivat mainonta, markkinoinnin organisointi sekä ulkoistaminen. Nämä teoriat rakensivat ymmärryksen siitä, minkälaisessa kentässä nykyiset verkkopalvelut toimivat, miten ne palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla verkossa toimivia nopealiikkeisiä kuluttajia sekä miten kumppaniverkostoa käyttämällä liiketoiminannassa pystyy pärjäämään entistä paremmin.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka jakaantuivat tutkimuskysymyksien mukaan kolmeen eri aihealueeseen: mitä pitäisi ulkoistaa, miksi ulkoistetaan ja miten prosesseja parannettaisiin tulevaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että tulevaisuudessa verkkopalveluiden tulisi keskittyä yhä enemmän omien palveluidensa asiantuntijuutta vaativiin asioihin, kuten käyttäjäkokemukseen, brändin hallintaan sekä liiketoiminnan strategisiin linjauksiin ja jättää sellaiset toiminnot ulkopuolisille kumppaneille, jotka eivät vaadi syvällistä verkkopalvelun liiketoiminnan ymmärrystä. Näin saadaan hyödynnettyä kumppaneiden asiantuntijuus ja pidettyä ohjausvoima verkkopalvelulla itsellään.
Tulokset osoittivat myös, että verkkopalveluiden organisoituminen tulevaisuudessa mainontaan liittyvien tehtävien ympärille keskittynee yhä enemmän tiimeihin, jotka saattavat muodostua tekijöistä myös markkinointiorganisaation ulkopuolelta luoden näin verkosto-organisaatiomaisen kokonaisuuden.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että verkkopalvelut tarvitsevat ja haluavat käyttää ulkoisia kumppaneita myös tulevaisuudessa, mutta niiden rooli tulee muuttumaan hieman nykyisestä. Ulkoiset kumppanit tulevat olemaan tärkeässä roolissa käytännön tekemisessä, mutta konsultoiva osuus heidän liiketoiminnastaan tulee kasvamaan yhä monimutkaistuvassa maailmassa. Verkkopalveluiden hektisyyden vuoksi prosessien sekä markkinoinnin mittaristojen luontiin tulisi käyttää aikaa, jotta arkipäiväiseen tekemiseen saataisiin struktuuria.