Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittyminen simulaatiossa

Heiskanen, Melisa; Sorsa, Seija (2015)

 
Avaa tiedosto
Sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittyminen simulaatiossa.pdf (586.7Kt)
Lataukset: 


Heiskanen, Melisa
Sorsa, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617942
Tiivistelmä
Simulaatio-opetuksen käyttö hoitotyön koulutuksessa on kasvava ilmiö. Laurea-ammattikorkeakoulussa simulaatio-opetus on yhtenä opetusmenetelmänä hoitotyön opinnoissa heti opintojen alusta alkaen. Simulaatioharjoittelu antaa mahdollisuuden harjoitella kädentaitojen lisäksi potilaan kohtaamista ja hoitamista.

Vaikka opiskelijat kokevat saman simulaatioharjoituksen, eivät heidän yksilölliset oppimisen kokemuksensa ole välttämättä samanlaiset. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka opiskelijat itse kokevat simulaatioharjoittelun tukevan omaa oppimistaan. Tavoitteena oli selvittää onko koetun oppimisen kokemuksella yhteyttä opintojen vaiheeseen, aikaisempaan terveydenhuollon koulutukseen tai aikaisempaan työkokemukseen. Kohderyhmänä olivat Laurea-ammattikorkeakoulu Hyvinkään kampuksen hoitotyön opiskelijat. Selvittämällä opiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisesta voidaan simulaatio-opetusta kehittää entistä opiskelijalähtöisemmäksi.

Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Laurea-ammattikorkeakoulu Hyvinkään hoitotyön opiskelijoille syksyllä 2015. Kysymykset olivat väittämiä simulaatioharjoittelun vaikutuksesta omaan oppimiseen eri aihealueilla. Kysymyksiin vastattiin asteikolla 1-5.

Tuloksista kävi ilmi, että kaikki opiskelijat kokevat simulaatioharjoittelun tukevan oppimistaan. Alkuvaiheen opiskelijat kokivat simulaatioiden tukevan oppimista hieman paremmin kuin loppuvaiheen opiskelijat. Aikaisemmalla terveydenhuollon koulutuksella tai työkokemuksella ei koettu olevan suurta vaikutusta oppimisen kokemukseen. Teorian kertaaminen ennen simulaatioharjoittelua lisäsi oppimisen kokemusta.

Laurea-ammattikorkeakulussa käytetty LbD-malli haastaa opiskelijoita kehittymään ja kehittämään omaa oppimistaan. Simulaatio-opetuksen avulla opiskelijan on mahdollista kehittää omaa osaamistaan turvallisessa ympäristössä potilasturvallisuuden vaarantumatta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste