Kuvin tuettu toiminnallinen satu : maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen apuna
Laine, Emma (2015)
Laine, Emma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618022
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda työmenetelmä, joka tukee lasten kielellistä kehitystä. Painotus oli maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Hyvinkääläisen päiväkotiryhmän kanssa. Ryhmän lapset olivat iältään 3-5 vuotiaita.
Kuvin tuettu toiminnallinen satu on menetelmänä kuvien avulla esitetty kertomus. Lasten on mahdollisuus päästä osallistumaan sadun kulkuun sanojen, kuvien ja kysymysten avulla. Toiminta perustuu pienryhmissä toimimiseen. Tavoitteena oli luoda toimiva menetelmä, joka on sovellettavissa eri-ikäisten ja -kielitasoisten lasten kanssa. Olen kirjoittanut ja piirtänyt sadun itse. Sadun teemoina ovat maasta toiseen muuttaminen, yksinäisyys ja ystävyys. Satu soveltuu myös tunnekäsittelyn tueksi.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa kehitän uutta työskentely tapaa. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista tutkimusta, joka sisältää haastattelun ja havainnoinnin. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kolmea päiväkotiryhmän kasvattajaa ja videoimalla lasten kanssa pitämäni toimintatuokiot. Sekä havainnoinnit, että haastattelut on litteroitu ja analysoitu sisällönanalyysia käyttäen. Teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kielellisestä kehityksestä, maahanmuuttaja taustaisten lasten kielellisestä kehityksestä, kommunikointikuvien käytöstä ja pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena kehitin toimivan työskentelymenetelmän lapsen kielellisen kehityksen tueksi. Menetelmä on sovellettavissa eri-ikäisille ja erilaisen kielitason omaaville lapsille. Opinnäytetyössäni totean tutkimustulosten pohjalta, että kuvin tuettu toiminnallinen satu toimii parhaiten pienryhmien kanssa ja ryhmäkokoonpano kannattaa suunnitella hyvin ennen tuokion pitämistä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielen kehitys, kommunikointikuvat, pienryhmätoiminta
Kuvin tuettu toiminnallinen satu on menetelmänä kuvien avulla esitetty kertomus. Lasten on mahdollisuus päästä osallistumaan sadun kulkuun sanojen, kuvien ja kysymysten avulla. Toiminta perustuu pienryhmissä toimimiseen. Tavoitteena oli luoda toimiva menetelmä, joka on sovellettavissa eri-ikäisten ja -kielitasoisten lasten kanssa. Olen kirjoittanut ja piirtänyt sadun itse. Sadun teemoina ovat maasta toiseen muuttaminen, yksinäisyys ja ystävyys. Satu soveltuu myös tunnekäsittelyn tueksi.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa kehitän uutta työskentely tapaa. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt laadullista tutkimusta, joka sisältää haastattelun ja havainnoinnin. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kolmea päiväkotiryhmän kasvattajaa ja videoimalla lasten kanssa pitämäni toimintatuokiot. Sekä havainnoinnit, että haastattelut on litteroitu ja analysoitu sisällönanalyysia käyttäen. Teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kielellisestä kehityksestä, maahanmuuttaja taustaisten lasten kielellisestä kehityksestä, kommunikointikuvien käytöstä ja pienryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena kehitin toimivan työskentelymenetelmän lapsen kielellisen kehityksen tueksi. Menetelmä on sovellettavissa eri-ikäisille ja erilaisen kielitason omaaville lapsille. Opinnäytetyössäni totean tutkimustulosten pohjalta, että kuvin tuettu toiminnallinen satu toimii parhaiten pienryhmien kanssa ja ryhmäkokoonpano kannattaa suunnitella hyvin ennen tuokion pitämistä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielen kehitys, kommunikointikuvat, pienryhmätoiminta