A Multidisciplinary Learning Environment in Information Systems Development
Jokinen, Esa (2015)
Jokinen, Esa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517759
Tiivistelmä
Laadukkaiden tietojärjestelmien kehittäminen minkä tahansa alan käyttöön vaatii sekä teknistä osaamista että kyseisen alan tuntemusta. Tämä voidaan saavuttaa monialaisessa yhteistyössä. Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijalähtöinen Learning by Developing -toimintamalli yhdistettynä koulutusohjelmien sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeiden kirjoon tarjoaa monia mahdollisuuksia tämän toteutumiselle. Hankkeet voidaan nähdä oppimisympäristöinä, jotka luovat uusia taitoja ja kompetensseja niin opiskelijoille, opettajille, tutkijoille, yrityksille kuin julkiselle sektorillekin. Tämä projektimalli kehittää sekä akateemista tietämystä että kykyjä ratkaista oikeita ongelmia todellisissa tilanteissa.
Tämä tutkimus tarkastelee yhtä esimerkillistä oppimisympäristöä, jossa edellä kuvattu toteutui. Opiskelijat (n=6) tietojärjestelmäosaamisen, turvallisuusalan ja sairaanhoitajien koulutusohjelmista lyöttäytyivät yhteen muodostaakseen autenttisen ympäristön, jossa kansainvälisen Multi Agency Co-operation In Cross-border Operations (MACICO) -tutkimushankkeen synnyttämiä ratkaisuja evaluoitiin palokuntanuorten suurleirin, Viksu 2014:n aikana. Tämän työn tuloksena syntyi viisi opinnäytetyötä, joista kullakin on oma näkökulmansa ja tavoitteensa. Hankkeen demonstraatioissa käytettiin poikkeuksellisen monen alan opiskelijoista koostuvaa
tiimiä. Samanlaista tutkimushankkeen autenttisiin evaluointeihin keskittyvää tutkimusta ei myöskään ollut aikaisemmin tehty.
Tämä selittävä tapaustutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: ”Miten monialaista opiskelua voidaan ymmärtää ja kuvata tietojärjestelmien kehittämisessä?” Tutkimus analysoi monista eri lähteistä iteratiivisessa prosessissa kerättyjä kuvauksia opiskelijoiden vuorovaikutuksesta. Tämä opinnäytetyö yhdistää kolmen kansainvälisesti julkaistun osatutkimuksen tulokset ja päivittää niitä käyttäen julkaistuja opinnäytetöitä uutena tietolähteenä. Ensimmäinen tutkimus kuvasi työskentelyä oppimisympäristössä ja toinen laajensi ymmärrystä opiskelijoiden kokemuksista kerronnallisten haastattelujen avulla. Kolmas tutkimus koostui osallistuvasta havainnoinnista tietojärjestelmien kehittämisen näkökulmasta ja tarkasteli tekijöitä, jotka vaikuttivat hankkeen tulosten arvioinnin toteutumiseen.
Oppimisympäristön suurin vahvuus oli opiskelijoiden välinen yhteistyö, jossa opiskelijat pystyivät hyödyntämään toistensa asiantuntemusta. Opiskelijoiden työn tulokset olivat hyödyllisiä yhteistyökumppaneille, ja opiskelijat kehittivät monipuolisen asiantuntijuuden ohella kykyjä sopeutua jatkuvasti muuttuvaan ympäristöön sekä tilanteisiin, joissa ei ole vain yhtä oikeaa ratkaisua. Tietojärjestelmien kehittämisen näkökulmasta tutkimus tähdentää asianmukaisen ja tasapainoisen opiskelijoiden rekrytoinnin merkitystä. Hyvät tulokset ja opiskelijoiden omat kuvaukset osoittavat, että opiskelijoille voi antaa niin paljon vastuuta, kuin he ovat valmiita ottamaan. Tutkimus antaa myös kehitysehdotuksia samankaltaisten ympäristöjen rakentamiseen sekä rohkaisee kehittämään uusia yhteistoimintamalleja eri koulutusohjelmien ja -asteiden välille.
Tämä tutkimus tarkastelee yhtä esimerkillistä oppimisympäristöä, jossa edellä kuvattu toteutui. Opiskelijat (n=6) tietojärjestelmäosaamisen, turvallisuusalan ja sairaanhoitajien koulutusohjelmista lyöttäytyivät yhteen muodostaakseen autenttisen ympäristön, jossa kansainvälisen Multi Agency Co-operation In Cross-border Operations (MACICO) -tutkimushankkeen synnyttämiä ratkaisuja evaluoitiin palokuntanuorten suurleirin, Viksu 2014:n aikana. Tämän työn tuloksena syntyi viisi opinnäytetyötä, joista kullakin on oma näkökulmansa ja tavoitteensa. Hankkeen demonstraatioissa käytettiin poikkeuksellisen monen alan opiskelijoista koostuvaa
tiimiä. Samanlaista tutkimushankkeen autenttisiin evaluointeihin keskittyvää tutkimusta ei myöskään ollut aikaisemmin tehty.
Tämä selittävä tapaustutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: ”Miten monialaista opiskelua voidaan ymmärtää ja kuvata tietojärjestelmien kehittämisessä?” Tutkimus analysoi monista eri lähteistä iteratiivisessa prosessissa kerättyjä kuvauksia opiskelijoiden vuorovaikutuksesta. Tämä opinnäytetyö yhdistää kolmen kansainvälisesti julkaistun osatutkimuksen tulokset ja päivittää niitä käyttäen julkaistuja opinnäytetöitä uutena tietolähteenä. Ensimmäinen tutkimus kuvasi työskentelyä oppimisympäristössä ja toinen laajensi ymmärrystä opiskelijoiden kokemuksista kerronnallisten haastattelujen avulla. Kolmas tutkimus koostui osallistuvasta havainnoinnista tietojärjestelmien kehittämisen näkökulmasta ja tarkasteli tekijöitä, jotka vaikuttivat hankkeen tulosten arvioinnin toteutumiseen.
Oppimisympäristön suurin vahvuus oli opiskelijoiden välinen yhteistyö, jossa opiskelijat pystyivät hyödyntämään toistensa asiantuntemusta. Opiskelijoiden työn tulokset olivat hyödyllisiä yhteistyökumppaneille, ja opiskelijat kehittivät monipuolisen asiantuntijuuden ohella kykyjä sopeutua jatkuvasti muuttuvaan ympäristöön sekä tilanteisiin, joissa ei ole vain yhtä oikeaa ratkaisua. Tietojärjestelmien kehittämisen näkökulmasta tutkimus tähdentää asianmukaisen ja tasapainoisen opiskelijoiden rekrytoinnin merkitystä. Hyvät tulokset ja opiskelijoiden omat kuvaukset osoittavat, että opiskelijoille voi antaa niin paljon vastuuta, kuin he ovat valmiita ottamaan. Tutkimus antaa myös kehitysehdotuksia samankaltaisten ympäristöjen rakentamiseen sekä rohkaisee kehittämään uusia yhteistoimintamalleja eri koulutusohjelmien ja -asteiden välille.