Asiakasnäkökulma sähköisestä taloushallinnosta Tilitoimisto X:ssä
Siltala, Laura (2015)
Siltala, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718165
Tiivistelmä
Tilitoimistojen perinteiset työtavat ovat muuttumassa sähköisen taloushallinnon yleistymisen myötä. Sähköinen taloushallinto tuo yritysten toimintaan tehokkuutta ajantasaisen, paperittoman taloushallinnon ja kirjanpidon kautta. Tilitoimistojen tulee tarkastella ja kehittää palvelukonseptiaan toimialan kokonaisvaltaisemman digitalisoitumisen myötä. Sähköinen taloushallinto muuttaa tilitoimiston ja yrityksen välistä yhteistyötä ja se edellyttää tilitoimistolta myös uudenlaisia asiantuntijapalvelujen markkinoinnin keinoja.
Opinnäytetyön aihe liittyy toimeksiantajana toimivan Tilitoimisto X:n asiakkaiden näkökulmaan sähköisestä taloushallinnosta ja sen käyttöönotosta. Tarkoituksena oli tehdä Tilitoimisto X:n asiakkaille mielipidekysely sähköisestä taloushallinnosta. Opinnäytetyön tavoite oli saada tietoa, jota Tilitoimisto X voi käyttää hyödykseen tiedottaessaan sähköisestä taloushallinnosta asiakkailleen. Tilitoimisto X:n asiakkaita halutaan rohkaista sähköisen taloushallinnon käyttöönottoon, mutta myös asiakkaiden yleinen mielipide aiheesta kiinnostaa opinnäytetyön toimeksiantajaa. Opinnäytetyön pääongelma oli, mitä mieltä Tilitoimisto X:n asiakkaat ovat sähköisestä taloushallinnosta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sähköisestä taloushallinnosta, kirjanpidosta, asiantuntijapalveluista ja palvelumarkkinoinnista. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat tilitoimisto, kirjanpito, sähköinen taloushallinto sekä asiantuntijapalvelut.
Tilitoimisto X:n asiakkaiden näkökulma sähköisestä taloushallinnosta jaettiin tutkimuksessa kykyyn ja haluun ottaa sähköinen taloushallinto käyttöön. Asiakkaiden mielipiteitä selvitettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimustietoa kerättiin niiltä perusjoukkoon kuuluvilta asiakkailta, joilta tietoa oli mahdollista kerätä. Opinnäytetyön tutkimustuloksia kuvaillaan yleisellä tasolla ja vertaillaan vastaajien taustamuuttujien mukaan Excel-kuvioilla. Kyselyyn vastasi 110 asiakasta ja tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 67,4.
Tutkimuksen tulosten mukaan Tilitoimisto X:n asiakkailla on kyky sähköisen taloushallinnon käyttöönottoon. Tulosten mukaan sähköisen taloushallinnon aiheuttamat lisäkustannukset sekä toimintatapojen muutos ovat syitä, jotka vähentävät vastaajan kiinnostusta sähköisen taloushallinnon käyttöönotosta.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset, joiden mukaan vastaajan ikä ja yrityksen koko vaikuttaa jonkin verran Tilitoimisto X:n asiakkaan mielipiteeseen sähköisestä taloushallinnosta. Tutkimuksen nuoremmat vastaajat ja suuremmat yritykset ovat kiinnostuneempia sähköisen taloushallinnon käyttöönotosta. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että sähköistä taloushallintoa suunnitellaan ja markkinoidaan asiantuntijapalvelujen markkinointisuunnitelman mukaan.
Opinnäytetyön aihe liittyy toimeksiantajana toimivan Tilitoimisto X:n asiakkaiden näkökulmaan sähköisestä taloushallinnosta ja sen käyttöönotosta. Tarkoituksena oli tehdä Tilitoimisto X:n asiakkaille mielipidekysely sähköisestä taloushallinnosta. Opinnäytetyön tavoite oli saada tietoa, jota Tilitoimisto X voi käyttää hyödykseen tiedottaessaan sähköisestä taloushallinnosta asiakkailleen. Tilitoimisto X:n asiakkaita halutaan rohkaista sähköisen taloushallinnon käyttöönottoon, mutta myös asiakkaiden yleinen mielipide aiheesta kiinnostaa opinnäytetyön toimeksiantajaa. Opinnäytetyön pääongelma oli, mitä mieltä Tilitoimisto X:n asiakkaat ovat sähköisestä taloushallinnosta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sähköisestä taloushallinnosta, kirjanpidosta, asiantuntijapalveluista ja palvelumarkkinoinnista. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat tilitoimisto, kirjanpito, sähköinen taloushallinto sekä asiantuntijapalvelut.
Tilitoimisto X:n asiakkaiden näkökulma sähköisestä taloushallinnosta jaettiin tutkimuksessa kykyyn ja haluun ottaa sähköinen taloushallinto käyttöön. Asiakkaiden mielipiteitä selvitettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimustietoa kerättiin niiltä perusjoukkoon kuuluvilta asiakkailta, joilta tietoa oli mahdollista kerätä. Opinnäytetyön tutkimustuloksia kuvaillaan yleisellä tasolla ja vertaillaan vastaajien taustamuuttujien mukaan Excel-kuvioilla. Kyselyyn vastasi 110 asiakasta ja tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 67,4.
Tutkimuksen tulosten mukaan Tilitoimisto X:n asiakkailla on kyky sähköisen taloushallinnon käyttöönottoon. Tulosten mukaan sähköisen taloushallinnon aiheuttamat lisäkustannukset sekä toimintatapojen muutos ovat syitä, jotka vähentävät vastaajan kiinnostusta sähköisen taloushallinnon käyttöönotosta.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset, joiden mukaan vastaajan ikä ja yrityksen koko vaikuttaa jonkin verran Tilitoimisto X:n asiakkaan mielipiteeseen sähköisestä taloushallinnosta. Tutkimuksen nuoremmat vastaajat ja suuremmat yritykset ovat kiinnostuneempia sähköisen taloushallinnon käyttöönotosta. Kehittämisehdotuksena esitettiin, että sähköistä taloushallintoa suunnitellaan ja markkinoidaan asiantuntijapalvelujen markkinointisuunnitelman mukaan.