Asiakaslähtöisen markkinointiviestinnän kehittäminen
Värttö, Sanna (2015)
Värttö, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää milloin toimeksiantajan asiakkaat haluaisivat markkinointiviestejä, mitä viestejä he haluaisivat sekä mitkä markkinointiviestinnän kanavista ovat ylipäätänsä olleet näkyvimpiä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita asiakaslähtöistä markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten. Kehittämisideoissa käsiteltiin Facebookin, sähköpostin ja perinteisen suorakirjeen muodossa tehtyä markkinointiviestintää.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu asiakaslähtöisestä markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä ja sen eri keinoista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä olivat asiakastyytyväisyyskysely, benchmarking sekä Facebookin omat työkalut. Kyselyn avulla on haettu vastauksia kaikkiin tutki-muskysymyksiin, kun taas benchmarking–menetelmä ja Facebookin työkalut keskittyvät vain Facebookissa tehtyyn viestintään.
Tutkimus osoitti, että parhaiten näkyvyyttä ihmisiltä keräävät toimipaikkojen sisätiloissa tai mittarikentällä olevat mainokset, joihin kannattaisikin jatkossa panostaa. Seuraavaksi hyödyllisimmäksi markkinointiviestintäkanavista nousivat sähköpostitse lähetetyt markkinointiviestit, kun taas postitse lähetetyt suorakirjeet tai Facebook –viestintä eivät keränneet näkyvyyttä tai suosiota kyselyyn vastanneiden osalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei markkinointiviestinnän ajankohdalla näyttäisi olevan asiakkaille merkitystä. Asiakkaita kiinnostavimmat viestit ovat erilaiset kilpailut, joissa asiakas voi voittaa jotain ja erilaiset edut, jolloin asiakas saa konkreettista hyötyä. Tulosten mukaan ihmisiä aktivoivat julkaisut keräävät myös eniten tykkäyksiä ja huomiota ihmisiltä. Näin ollen erityisesti Facebookin osalta markkinointiviestinnässä korostui vuorovaikutuksen merkittävyys.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu asiakaslähtöisestä markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä ja sen eri keinoista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä olivat asiakastyytyväisyyskysely, benchmarking sekä Facebookin omat työkalut. Kyselyn avulla on haettu vastauksia kaikkiin tutki-muskysymyksiin, kun taas benchmarking–menetelmä ja Facebookin työkalut keskittyvät vain Facebookissa tehtyyn viestintään.
Tutkimus osoitti, että parhaiten näkyvyyttä ihmisiltä keräävät toimipaikkojen sisätiloissa tai mittarikentällä olevat mainokset, joihin kannattaisikin jatkossa panostaa. Seuraavaksi hyödyllisimmäksi markkinointiviestintäkanavista nousivat sähköpostitse lähetetyt markkinointiviestit, kun taas postitse lähetetyt suorakirjeet tai Facebook –viestintä eivät keränneet näkyvyyttä tai suosiota kyselyyn vastanneiden osalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei markkinointiviestinnän ajankohdalla näyttäisi olevan asiakkaille merkitystä. Asiakkaita kiinnostavimmat viestit ovat erilaiset kilpailut, joissa asiakas voi voittaa jotain ja erilaiset edut, jolloin asiakas saa konkreettista hyötyä. Tulosten mukaan ihmisiä aktivoivat julkaisut keräävät myös eniten tykkäyksiä ja huomiota ihmisiltä. Näin ollen erityisesti Facebookin osalta markkinointiviestinnässä korostui vuorovaikutuksen merkittävyys.