Yrityksen verkkosivujen uudistaminen : case Hartwa-Trade Oy Ab
Karjalainen, Heta (2015)
Karjalainen, Heta
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli avata nykypäivän internetmarkkinoinnin eri mahdollisuuksia yritykselle ja suunnitella sekä toteuttaa yhteistyössä valitun toimijan kanssa verkkosivut suomalaiselle alkoholijuomien maahantuonti- ja jakeluyritykselle Hartwa-Trade Oy Ab:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena oli perehtyä erityisesti internetin mahdollisuuksiin markkinoinnissa, kuten hakukonemarkkinointiin, verkkokauppaan, sähköpostimarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Teoriaosuudessa syvennyttiin erityisesti verkkosivuihin ja niiden sisällöllisiin, rakenteellisiin ja visuaalisiin tarpeisiin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Käytännön tavoitteena oli luoda yrityksen vanhojen verkkosivujen tilalle uudet helppokäyttöisemmät verkkosivut, jotka palvelevat asiakkaiden sekä yrityksen omien työntekijöiden tarpeita. Verkkosivut toimivat yrityksen pääsääntöisenä markkinointikanavana ja niiden tulee vastata alkoholilainsäädännöllisiä vaatimuksia. Verkkosivujen uudistamisprojektin tueksi yritykselle toteutettiin kilpailijoiden verkkosivujen vertailu ja käyttäjähaastatteluja, joiden tuloksia avataan tässä työssä kattavasti.
Uudistamisprojektin tueksi toteutettujen tutkimusten tulosten perusteella pystyttiin rakentamaan case-yritykselle hyvä briiffi uudistettavien verkkosivujen tarpeista. Case-yrityksen yhteistyökumppanit, joille briiffi esitettiin, sekä itse yritys olivat tyytyväisiä lopputulokseen ja projektia päästiin jatkamaan suunnitellun aikataulun mukaisesti. Lopputuloksena voidaan todeta, että yrityksen verkkosivujen uudistamista harkitessa, pohjatyö ja yrityksen tarpeiden selvittäminen on erittäin tärkeässä roolissa projektin onnistuneen toteuttamisen kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena oli perehtyä erityisesti internetin mahdollisuuksiin markkinoinnissa, kuten hakukonemarkkinointiin, verkkokauppaan, sähköpostimarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Teoriaosuudessa syvennyttiin erityisesti verkkosivuihin ja niiden sisällöllisiin, rakenteellisiin ja visuaalisiin tarpeisiin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia.
Käytännön tavoitteena oli luoda yrityksen vanhojen verkkosivujen tilalle uudet helppokäyttöisemmät verkkosivut, jotka palvelevat asiakkaiden sekä yrityksen omien työntekijöiden tarpeita. Verkkosivut toimivat yrityksen pääsääntöisenä markkinointikanavana ja niiden tulee vastata alkoholilainsäädännöllisiä vaatimuksia. Verkkosivujen uudistamisprojektin tueksi yritykselle toteutettiin kilpailijoiden verkkosivujen vertailu ja käyttäjähaastatteluja, joiden tuloksia avataan tässä työssä kattavasti.
Uudistamisprojektin tueksi toteutettujen tutkimusten tulosten perusteella pystyttiin rakentamaan case-yritykselle hyvä briiffi uudistettavien verkkosivujen tarpeista. Case-yrityksen yhteistyökumppanit, joille briiffi esitettiin, sekä itse yritys olivat tyytyväisiä lopputulokseen ja projektia päästiin jatkamaan suunnitellun aikataulun mukaisesti. Lopputuloksena voidaan todeta, että yrityksen verkkosivujen uudistamista harkitessa, pohjatyö ja yrityksen tarpeiden selvittäminen on erittäin tärkeässä roolissa projektin onnistuneen toteuttamisen kannalta.