Markkinointiviestinnän kehittäminen case: Kouvola Rock n Rollers
Niemelä, Teemu (2015)
Niemelä, Teemu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Kouvola Rock n Rollersin markkinointiviestinnästä tehokkaampaa ja taloudellisempaa. Nykyisten asiakkaiden mediakäyttäytymistä selvitettiin kyselytutkimuksella, joka tehtiin vuoden 2015 Roller Derby Suomi Cupin avajaisturnauksessa. Kyselyyn pystyi vastaamaan myös seuran Facebooksivuilla muutama päivä turnauksen jälkeen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kouvola Rock n Rollersin nykyisten asiakkaiden mediakäyttäytymistä ja miten eri mediat saavuttavat jo nykyiset asiakkaat. Työssä pyritään löytämään aktiivisimmat kanavat, joihin seuran tulisi panostaa seuraavien vuosien aikana uusien asiakkaiden löytämiseksi ja näkyvyyden parantamiseksi. Näkyvyyden avulla seura saa uusia harrastajia ja pystyy parantamaan lajin tunnettuutta.
Seuran nykyisille seuraajille tehtyyn kyselyyn saatiin 80 vastausta. Tutkimus kartoitti asiakkaiden mediakäyttäytymistä, mielipiteitä avajaisturnauksesta ja median saavuttavuutta. Koska kysely toteutettiin Roller Derby Suomi Cupin avajaisissa, suuri osa vastaajista on aktiivisia harrastajia tai toimijoita, mikä heikentää otoksen yleistettävyyttä uusiin asiakkaisiin. Kyselyn perusteella nykyisistä kanavista toimivimmat ovat Facebook, julisteet ja asiakkaiden ystävät. Edellä mainittujen kanavien lisäksi erityisesti Instagram ja televisio saavuttavat asiakkaita hyvin. Vähiten asiakkaita saavuttavat kanavat olivat Twitter, sanomalehdet, blogit ja Pinterest.
Tutkimuksen perusteella Kouvola Rock n Rollersin tulisi keskittää markkinointinsa Facebookiin ja tehdä opasteita tapahtumapaikoille tapahtumamarkkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden edistämiseksi. Seuran tulisi myös aktivoida Instagram-tilinsä julkaisujen ja tapahtumien kattavuuden parantamiseksi. Vaikka julisteet ovat seuralle kalliita, ovat ne kuitenkin tärkeä osa seuran markkinointiviestintää ja visuaalista näkyvyyttä paikallisesti. Verkkolöydettävyyden lisäämiseksi seuran tulisi tehdä huomionarvoista sisältöä verkkosivuilleen avainsanojen avulla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kouvola Rock n Rollersin nykyisten asiakkaiden mediakäyttäytymistä ja miten eri mediat saavuttavat jo nykyiset asiakkaat. Työssä pyritään löytämään aktiivisimmat kanavat, joihin seuran tulisi panostaa seuraavien vuosien aikana uusien asiakkaiden löytämiseksi ja näkyvyyden parantamiseksi. Näkyvyyden avulla seura saa uusia harrastajia ja pystyy parantamaan lajin tunnettuutta.
Seuran nykyisille seuraajille tehtyyn kyselyyn saatiin 80 vastausta. Tutkimus kartoitti asiakkaiden mediakäyttäytymistä, mielipiteitä avajaisturnauksesta ja median saavuttavuutta. Koska kysely toteutettiin Roller Derby Suomi Cupin avajaisissa, suuri osa vastaajista on aktiivisia harrastajia tai toimijoita, mikä heikentää otoksen yleistettävyyttä uusiin asiakkaisiin. Kyselyn perusteella nykyisistä kanavista toimivimmat ovat Facebook, julisteet ja asiakkaiden ystävät. Edellä mainittujen kanavien lisäksi erityisesti Instagram ja televisio saavuttavat asiakkaita hyvin. Vähiten asiakkaita saavuttavat kanavat olivat Twitter, sanomalehdet, blogit ja Pinterest.
Tutkimuksen perusteella Kouvola Rock n Rollersin tulisi keskittää markkinointinsa Facebookiin ja tehdä opasteita tapahtumapaikoille tapahtumamarkkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden edistämiseksi. Seuran tulisi myös aktivoida Instagram-tilinsä julkaisujen ja tapahtumien kattavuuden parantamiseksi. Vaikka julisteet ovat seuralle kalliita, ovat ne kuitenkin tärkeä osa seuran markkinointiviestintää ja visuaalista näkyvyyttä paikallisesti. Verkkolöydettävyyden lisäämiseksi seuran tulisi tehdä huomionarvoista sisältöä verkkosivuilleen avainsanojen avulla.