Game Environment Creation : Efficient and Optimized Working Methods
Oravakangas, Laura (2015)
Oravakangas, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419488
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee peliympäristöjen toteutukseen liittyviä työskentelymenetelmiä, miten te-hokkaita ne ovat ja ovatko aikaansaadut tuotokset tarpeeksi optimaalisia pelin, pelialustan ja mui-den huomionarvoisten osien kannalta. Lisäksi työ käsittelee peligrafiikan perusteita ja kenttäsuun-nittelua, syventyen niihin kumpaakin sekä yleisellä että tekniikan tasolla. Pääsääntöisesti kappaleissa olevat esimerkit on havainnollistettu joko Autodesk Maya -mallinnus-ohjelmalla, Photoshopilla tai Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Opinnäytetyö painottuu kuitenkin yleisiin käsitteisiin, joita voidaan tavata eri nimikkeillä useissa samantapaisissa ohjelmistoissa. Peliympäristöjen kehittämisessä, sekä 2D ja 3D grafiikassa, on omat haasteensa. 2D -peliympä-ristöt näyttävät litteiltä ja elottomilta, kun taas 3D peliympäristöt tarvitsevat enemmän optimointia suurien tiedostomäärien lataamisen ja prosessoimisen vuoksi.