Pankki X:n perehdytysprosessin kehittäminen ja perehdytysoppaan laatiminen
Laiho, Jenny (2015)
Laiho, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli kehittää pankki X:n perehdytysprosessia ja laatia käytännönläheinen päivittäisasioinnin perehdytysopas päivittäisasioinnissa työskenteleville henkilöille. Tavoitteena oli selvittää, miten perehdytysprosessia voitaisiin kehittää entistä paremmaksi ja millainen on hyvä perehdytysopas. Lisäksi oli tarkoituksena yhdistää nämä kaksi tavoitetta yhdeksi ja sitä kautta selvittää, miten perehdytysprosessi ja päivittäisasioinnin perehdytysopas voisivat toimia toisiaan tukevina elementteinä.
Opinnäytetyöraportti muodostuu tiivistelmästä, johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, toteutuksesta, tuloksista, johtopäätöksistä ja kehitysideoista sekä arvioinnista ja omasta pohdinnasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä pääalueesta: pankkitoiminnasta, henkilöstöjohtamisesta, osaamisen kehittämisestä sekä perehdytyksestä. Nämä osa-alueet tukivat työtä sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön toteutus jakaantui kahteen osioon: tutkimukselliseen osuuteen ja käytännön toteutukseen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin haastatteluiden muodossa, joiden avulla kerättiin ideoita perehdytysprosessin ja oppaan kehittämiseksi. Tutkimuksellinen osuus ja omat kokemukset tukivat käytännön toteutusta. Käytännön toteutus muodostui erilaisiin materiaaleihin, pankin toimintatapoihin ja ohjeistuksiin perehtymisestä. Näiden lopputuloksena laadittiin päivittäisasioinnin perehdytysopas, joka pitää sisällään muun muassa päivittäisasiointiin liittyviä prosessi- ja järjestelmäkuvauksia sekä tärkeitä ohjeistuksia ja toimintaperiaatteita.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät perehdytysprosessin kehittämisideat sekä käytännönläheinen perehdytysopas. Nämä yhdessä muodostavat erinomaisen perehdytysprosessin uusille päivittäisasioinnin henkilöille, erityisesti niille, joille pankkiala on täysin uusi. Suoritetuista haastatteluista kävi ilmi, että toimihenkilöt olivat tyytyväisiä pankin nykyiseen perehdytysprosessiin ja että se kaipaisi vain pientä hienosäätöä ollakseen erinomainen. Tärkeimpinä kehitysideoina olivat perehdytysprosessin suunnittelun ja toteutuksen hiominen yhtenäisemmäksi, havainnointien lisääminen osaksi perehdytysprosessia ja laaditun perehdytysoppaan aktiivinen päivittäminen ja erityisesti perehdyttäjän ja perehdytettävän mielipiteiden huomioon ottaminen.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyöprosessi, itse opinnäytetyöraportti ja saavutetut lopputulokset olivat onnistuneita, työelämää aidosti kehittäviä ja toimeksiantajaa miellyttäviä ja hyödyttäviä. Olen erityisen tyytyväinen opinnäytetyöprosessin toteutukseen ja koen, että siitä oli paljon hyötyä sekä toimeksiantajalle että minulle, ja se myös summasi kaiken koulussa oppimani.
Opinnäytetyöraportti muodostuu tiivistelmästä, johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, toteutuksesta, tuloksista, johtopäätöksistä ja kehitysideoista sekä arvioinnista ja omasta pohdinnasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä pääalueesta: pankkitoiminnasta, henkilöstöjohtamisesta, osaamisen kehittämisestä sekä perehdytyksestä. Nämä osa-alueet tukivat työtä sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön toteutus jakaantui kahteen osioon: tutkimukselliseen osuuteen ja käytännön toteutukseen. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin haastatteluiden muodossa, joiden avulla kerättiin ideoita perehdytysprosessin ja oppaan kehittämiseksi. Tutkimuksellinen osuus ja omat kokemukset tukivat käytännön toteutusta. Käytännön toteutus muodostui erilaisiin materiaaleihin, pankin toimintatapoihin ja ohjeistuksiin perehtymisestä. Näiden lopputuloksena laadittiin päivittäisasioinnin perehdytysopas, joka pitää sisällään muun muassa päivittäisasiointiin liittyviä prosessi- ja järjestelmäkuvauksia sekä tärkeitä ohjeistuksia ja toimintaperiaatteita.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät perehdytysprosessin kehittämisideat sekä käytännönläheinen perehdytysopas. Nämä yhdessä muodostavat erinomaisen perehdytysprosessin uusille päivittäisasioinnin henkilöille, erityisesti niille, joille pankkiala on täysin uusi. Suoritetuista haastatteluista kävi ilmi, että toimihenkilöt olivat tyytyväisiä pankin nykyiseen perehdytysprosessiin ja että se kaipaisi vain pientä hienosäätöä ollakseen erinomainen. Tärkeimpinä kehitysideoina olivat perehdytysprosessin suunnittelun ja toteutuksen hiominen yhtenäisemmäksi, havainnointien lisääminen osaksi perehdytysprosessia ja laaditun perehdytysoppaan aktiivinen päivittäminen ja erityisesti perehdyttäjän ja perehdytettävän mielipiteiden huomioon ottaminen.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyöprosessi, itse opinnäytetyöraportti ja saavutetut lopputulokset olivat onnistuneita, työelämää aidosti kehittäviä ja toimeksiantajaa miellyttäviä ja hyödyttäviä. Olen erityisen tyytyväinen opinnäytetyöprosessin toteutukseen ja koen, että siitä oli paljon hyötyä sekä toimeksiantajalle että minulle, ja se myös summasi kaiken koulussa oppimani.