Julkisen oikeusavustajan esteellisyys
Aikonen, Juuli (2015)
Aikonen, Juuli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee julkisen oikeusavustajan esteellisyyttä. Työn tavoitteena oli selvittää esteellisyysperusteet, ja mitä oikeudellisia seuraamuksia esteellisyydestä syntyy. Oikeusapulaissa ja valtion oikeusavusta antamassa asetuksessa määriteellään julkisen oikeusavustajan toimenkuva. Esteellisyysperusteet sisältyvät hallintolakiin.
Oikeusapulaki astui voimaan vuonna 2002. Oikeusapulaki korvasi lait maksuttomasta oikeudenkäynnistä ja yleisestä oikeusavusta. Oikeusapujärjestelmän tehtävänä on pätevän oikeusavun yhdenvertaisen saannin takaaminen kansalaisille. Julkisen oikeusavun myötä henkilöllä on mahdollisuus saada oikeudellisen asian hoitamiseen julkinen oikeusavustaja osittain tai kokonaan valtion varoista.
Esteellinen avustaja ei saa osallistua asian käsittelyyn tai olla läsnä sitä käsiteltäessä. Seuraamukset esteellisenä toimimisesta riippuvat tehtävän laadusta,
esteellisyysperusteesta ja päämiehelle mahdollisesti aiheutuneen haitallisen seuraamuksen laadusta.
Oikeusapulaki astui voimaan vuonna 2002. Oikeusapulaki korvasi lait maksuttomasta oikeudenkäynnistä ja yleisestä oikeusavusta. Oikeusapujärjestelmän tehtävänä on pätevän oikeusavun yhdenvertaisen saannin takaaminen kansalaisille. Julkisen oikeusavun myötä henkilöllä on mahdollisuus saada oikeudellisen asian hoitamiseen julkinen oikeusavustaja osittain tai kokonaan valtion varoista.
Esteellinen avustaja ei saa osallistua asian käsittelyyn tai olla läsnä sitä käsiteltäessä. Seuraamukset esteellisenä toimimisesta riippuvat tehtävän laadusta,
esteellisyysperusteesta ja päämiehelle mahdollisesti aiheutuneen haitallisen seuraamuksen laadusta.