Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen yhteistyön : sekä sen kehittämistarpeiden kartoitus
Pietikäinen, Niina; Purhonen, Johanna (2015)
Pietikäinen, Niina
Purhonen, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919969
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ Pietikäinen, Niina & Purhonen, Johanna. Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen yhteistyön sekä sen kehittämistarpeiden kartoitus. Pieksämäki, syksy 2015, (100s., ja 5 liitettä). Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö oli tilaustyö Lapsen Kengissä ry:ltä ja sen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen välillä on ja miten sitä voisi kehittää. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki ne kunnat, joita Lapsen Kengissä ry:n tuottama Alvari-perhetyöpalvelu tutkimushetkellä kosketti: Varkaus, Leppävirta, Juva, Rantasalmi ja Joroinen.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkein. Kohderyhmäksi valikoituivat Alvari-perhetyöntekijät, päivähoidon henkilökunta sekä vielä viranhaltijanäkökulmaksi lastensuojelun johtavat sosiaalityöntekijät ja varhaiskasvatuspäälliköt. Valinta perustui näkökulmiin, joita tutkimuksella oli tarkoitus kartoittaa. Tarkoituksena oli selvittää mahdollisimman kattavasti henkilöstön kokemuksia yhteistyön toteutumisesta. Lisäksi halusimme selvittää, miten yhteistyö näyttäytyy viranhaltijanäkökulmasta ja vaikuttavatko esimerkiksi resurssikysymykset yhteistyöhön. Jokaiselle kohderyhmälle laadittiin omat lomakkeet, jotka olivat kohdennettu koskettamaan kunkin omaa ammatillista näkökulmaa. Kerätty aineisto analysoitiin noudattamalla teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka jälkeen sitä käsiteltiin teemoittelumenetelmän avulla.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli positiivinen suhtautuminen yhteistyöhön, vaikka yhteistyö näyttäytyykin konkreettisessa työssä hyvin vähäisenä. Aineistosta välittyi ver-kostotyön tärkeys ja sen arvostus. Toimijat ovat tutkimustulosten mukaan myönteisiä yhteiselle kehittämiselle. Erityisen tärkeäksi koetaan yhteistyön mallintaminen ja yhteistyöprosessin määrittäminen. Aineistosta on nähtävissä yhtenäinen linja yhteistyön haasteista ja edistävistä tekijöistä sekä näkemys Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen välisen yhteistyön kehitystarpeista.Avainsanat: Alvari-perhetyö, varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen verkostotyö, kolmas sektori
Opinnäytetyö oli tilaustyö Lapsen Kengissä ry:ltä ja sen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen välillä on ja miten sitä voisi kehittää. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki ne kunnat, joita Lapsen Kengissä ry:n tuottama Alvari-perhetyöpalvelu tutkimushetkellä kosketti: Varkaus, Leppävirta, Juva, Rantasalmi ja Joroinen.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkein. Kohderyhmäksi valikoituivat Alvari-perhetyöntekijät, päivähoidon henkilökunta sekä vielä viranhaltijanäkökulmaksi lastensuojelun johtavat sosiaalityöntekijät ja varhaiskasvatuspäälliköt. Valinta perustui näkökulmiin, joita tutkimuksella oli tarkoitus kartoittaa. Tarkoituksena oli selvittää mahdollisimman kattavasti henkilöstön kokemuksia yhteistyön toteutumisesta. Lisäksi halusimme selvittää, miten yhteistyö näyttäytyy viranhaltijanäkökulmasta ja vaikuttavatko esimerkiksi resurssikysymykset yhteistyöhön. Jokaiselle kohderyhmälle laadittiin omat lomakkeet, jotka olivat kohdennettu koskettamaan kunkin omaa ammatillista näkökulmaa. Kerätty aineisto analysoitiin noudattamalla teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka jälkeen sitä käsiteltiin teemoittelumenetelmän avulla.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli positiivinen suhtautuminen yhteistyöhön, vaikka yhteistyö näyttäytyykin konkreettisessa työssä hyvin vähäisenä. Aineistosta välittyi ver-kostotyön tärkeys ja sen arvostus. Toimijat ovat tutkimustulosten mukaan myönteisiä yhteiselle kehittämiselle. Erityisen tärkeäksi koetaan yhteistyön mallintaminen ja yhteistyöprosessin määrittäminen. Aineistosta on nähtävissä yhtenäinen linja yhteistyön haasteista ja edistävistä tekijöistä sekä näkemys Alvari-perhetyön ja varhaiskasvatuksen välisen yhteistyön kehitystarpeista.Avainsanat: Alvari-perhetyö, varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen verkostotyö, kolmas sektori