Mentorointi kehittymisen tukena
Väyrynen, Niina (2015)
Väyrynen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mentorointia, joka on eräs henkilöstön kehittämisen muodoista.Mentorointi pohjautuu vuorovaikutteiseen luottamussuhteeseen, jossa suhteen
kumpikin osapuoli oppii toiseltaan uutta. Menetelmänä mentorointi on keskusteleva ja sopii monenlaisiin tilanteisiin kuten yrityksen sisällä hiljaisen tiedon siirtämiseen tai uuden löydetyn potentiaalin itsetunnon ja ammattitaidon kehittämiseen.
Opinnäytetyö on aineistolähtöinen ja käsittelee ainoastaan mentorointia. Päätavoitteena on ollut opinnäytetyöntekijän oman ammattitaidon kasvattaminen aiheeseen liittyen.
Lopputuotoksena on teos, jota voidaan käyttää esimerkiksi liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa luomaan hyvää teoriapohjaa mentorointiin liittyen.
Prosessin aikana opinnäytetyöntekijä oppi paljon uutta mentoroinnista sekä on nyt valmis identifioimaan osaamistaan ja kokeilemaan teoriaa käytännössä. Lisäksi opinnäytetyöntekijä huomasi itsessään ammatillista kasvua, joka edesauttaa identiteettimuutosta opiskelijasta valmistuneeksi tradenomiksi.
kumpikin osapuoli oppii toiseltaan uutta. Menetelmänä mentorointi on keskusteleva ja sopii monenlaisiin tilanteisiin kuten yrityksen sisällä hiljaisen tiedon siirtämiseen tai uuden löydetyn potentiaalin itsetunnon ja ammattitaidon kehittämiseen.
Opinnäytetyö on aineistolähtöinen ja käsittelee ainoastaan mentorointia. Päätavoitteena on ollut opinnäytetyöntekijän oman ammattitaidon kasvattaminen aiheeseen liittyen.
Lopputuotoksena on teos, jota voidaan käyttää esimerkiksi liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa luomaan hyvää teoriapohjaa mentorointiin liittyen.
Prosessin aikana opinnäytetyöntekijä oppi paljon uutta mentoroinnista sekä on nyt valmis identifioimaan osaamistaan ja kokeilemaan teoriaa käytännössä. Lisäksi opinnäytetyöntekijä huomasi itsessään ammatillista kasvua, joka edesauttaa identiteettimuutosta opiskelijasta valmistuneeksi tradenomiksi.