Markkinointiviestintäsuunnitelma : case: Ravintola Valtatie 30
Mannila, Sanna (2015)
Mannila, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimiva markkinointiviestintäsuunnitelma. Työn toimeksiantaja on tamperelainen Fazer Ravintola Valtatie 30. Markkinointisuunnitelman tarkoitus on ravintola Valtatie 30:n tunnettuuden lisääminen.
Teoriaosuus alkaa yleisellä teorialla markkinoinnin suunnittelusta, jossa pohditaan muunmuassa markkinoinnin käsitettä. Kun markkinoinnin käsite on selvä, siirrytään asiakassuuntaiseen markkinointiajatteluun. Asiakkaat muodostavat yrityksen tärkeimmän sidosryhmän.
Markkinointia suunnitellaan huolellisesti, jotta tavoitteet saavutetaan ja tulosta syntyy. Markkinoinnin pääkilpailukeinot ovat tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä.
Markkinointiviestintään paneudutaan tarkemmin omassa luvussa. Markkinointiviestinnän keinoja ovat: mainonta, myynninedistäminen,suhdetoiminta, myyntityö ja suoramarkkinointi. Näitä keinoja yhdistellään markkinointiviestintäsuunnitelmassa. Myös markkinointiviestintäsuunnitelmia tehdään siitä syystä, että tavoitteiden saavuttaminen olisi hallittua. Teoriaosuuden pohjana on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta.
Empiriaosuudessa esitellään toimeksiantaja yritys. Sen jälkeen käydään läpi asiakaskysely, joka toimeksiantajalle tehtiin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen tunnettuutta.
Lopuksi ravintola Valtatie 30:lle on tehty kolmen viikon pituinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on pohdittu markkinointiviestinnän keinojen yhdistelemistä, mediavalintaa, sanomaa ja aikataulua.
Teoriaosuus alkaa yleisellä teorialla markkinoinnin suunnittelusta, jossa pohditaan muunmuassa markkinoinnin käsitettä. Kun markkinoinnin käsite on selvä, siirrytään asiakassuuntaiseen markkinointiajatteluun. Asiakkaat muodostavat yrityksen tärkeimmän sidosryhmän.
Markkinointia suunnitellaan huolellisesti, jotta tavoitteet saavutetaan ja tulosta syntyy. Markkinoinnin pääkilpailukeinot ovat tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä.
Markkinointiviestintään paneudutaan tarkemmin omassa luvussa. Markkinointiviestinnän keinoja ovat: mainonta, myynninedistäminen,suhdetoiminta, myyntityö ja suoramarkkinointi. Näitä keinoja yhdistellään markkinointiviestintäsuunnitelmassa. Myös markkinointiviestintäsuunnitelmia tehdään siitä syystä, että tavoitteiden saavuttaminen olisi hallittua. Teoriaosuuden pohjana on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta.
Empiriaosuudessa esitellään toimeksiantaja yritys. Sen jälkeen käydään läpi asiakaskysely, joka toimeksiantajalle tehtiin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen tunnettuutta.
Lopuksi ravintola Valtatie 30:lle on tehty kolmen viikon pituinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on pohdittu markkinointiviestinnän keinojen yhdistelemistä, mediavalintaa, sanomaa ja aikataulua.