Musiikin rytmihavainnon käyttö pelisovelluksen rakentamisessa: BEATRUNNER-PELISOVELLUS
Anttila, Petteri (2015)
Anttila, Petteri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020158
Tiivistelmä
Lähes kaikissa tietokonepeleissä taustamusiikki ja ääniefektit on yhdistetty peliin, mutta rytmihavainnon käyttö pelisovelluksen rakentamisessa on harvinaisempaa. Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten rytmihavaintoa voidaan käyttää pelisovelluksen rakentamisessa.
Opinnäytetyön osana kehitettiin tietokonepelin prototyyppi, jota hyödynnettiin rytmihavainnon tutkimuksessa. Rytmihavaintoon perustuva tasohyppelypelin prototyyppi lisäsi työhön käytännön näkökulmaa. Proto-ohjelma rakennettiin Unity-ympäristöön käyttäen Visual Studio -ohjelmointiympäristöä C#-kieleltä hyödyntäen. Työssä käytettiin hyväksi verkosta löytyviä ohjelmistokirjastoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ensin digitaalisen musiikin teoriaa ja eri tallennusmuotoja. Tämän jälkeen työssä käsitellään rytmihavainnon alkeita sekä esitellään rytmihavainnon matemaattinen kaava.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään tarkemmin pelikehitysprosessia ja siinä käytettyjä työkaluja. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi pelin prototyyppi, jonka testituloksia sekä käyttökelpoisuutta arvioidaan raportin lopussa.
Opinnäytetyön osana kehitettiin tietokonepelin prototyyppi, jota hyödynnettiin rytmihavainnon tutkimuksessa. Rytmihavaintoon perustuva tasohyppelypelin prototyyppi lisäsi työhön käytännön näkökulmaa. Proto-ohjelma rakennettiin Unity-ympäristöön käyttäen Visual Studio -ohjelmointiympäristöä C#-kieleltä hyödyntäen. Työssä käytettiin hyväksi verkosta löytyviä ohjelmistokirjastoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ensin digitaalisen musiikin teoriaa ja eri tallennusmuotoja. Tämän jälkeen työssä käsitellään rytmihavainnon alkeita sekä esitellään rytmihavainnon matemaattinen kaava.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään tarkemmin pelikehitysprosessia ja siinä käytettyjä työkaluja. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi pelin prototyyppi, jonka testituloksia sekä käyttökelpoisuutta arvioidaan raportin lopussa.