Verkkokauppojen pelillistäminen
Pohjola, Katariina (2015)
Pohjola, Katariina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020165
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään pelillistämistä ja sen hyödyntämistä verkkokaupoissa. Opinnäytetyössä käydään läpi pelillistämisen teoriaa ja tarkastellaan verkkokauppojen pelillistämistä olemassa olevien toteutuksien avulla. Työn tavoitteena on selventää mitä pelillistäminen on ja miten sitä voi hyödyntää verkkokaupoissa.
Pelillistämisen teoriassa syvennytään selittämään, mitä pelillistäminen on, sekä käydään läpi pelillistämiseen kuuluvia mekaniikoita, psykologisia piirteitä sekä motivointia. Opinnäytetyössä käsitellään myös verkkokaupan asiakkaiden psykologiaa. Opinnäytetyössä tuodaan esille oikeita pelillistettyjä verkkokauppoja. Esimerkeissä tarkastellaan miten pelillistäminen on saattanut vaikuttaa ihmisten toimintaan, mitkä ovat hyviä ratkaisuja ja mitkä taas huonoja.
Tuloksena löydettiin toimivia ja epätoimivia ratkaisuja. Toimivuus on kuitenkin sivukohtaista eikä voi sanoa että yksi pelillistämisen muoto olisi aina epäonnistunut tai onnistunut.
Pelillistämisen teoriassa syvennytään selittämään, mitä pelillistäminen on, sekä käydään läpi pelillistämiseen kuuluvia mekaniikoita, psykologisia piirteitä sekä motivointia. Opinnäytetyössä käsitellään myös verkkokaupan asiakkaiden psykologiaa. Opinnäytetyössä tuodaan esille oikeita pelillistettyjä verkkokauppoja. Esimerkeissä tarkastellaan miten pelillistäminen on saattanut vaikuttaa ihmisten toimintaan, mitkä ovat hyviä ratkaisuja ja mitkä taas huonoja.
Tuloksena löydettiin toimivia ja epätoimivia ratkaisuja. Toimivuus on kuitenkin sivukohtaista eikä voi sanoa että yksi pelillistämisen muoto olisi aina epäonnistunut tai onnistunut.