Asiakaslähtöisyys OP Ryhmän digitaalisissa sijoituspalveluissa : Case OP Kainuu
Kilpeläinen, Sami (2015)
Kilpeläinen, Sami
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020182
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on OP Kainuu. OP Kainuu on OP Ryhmään kuuluva itsenäinen aluepankki, joka tarjoaa asiakkailleen mm. rahoitus-, sijoitus-, ja vakuutuspalveluita. Opinnäytetyö on tutkimus OP Ryhmän digitaalisista sijoituspalveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kvalitatiivisella (laadullisella) tutkimuksella selvittää, mitä OP Ryhmän digitaalisia sijoituspalveluita sijoittaja-asiakkaat voivat hyödyntää ja miten ko. palveluissa toteutuu asiakaslähtöisyys.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin OP Ryhmän digitaaliset sijoituspalvelut sekä liiketoiminnan että kuluttajan näkökulmasta. Opinnäytetyön teorian kautta lukija saa käsityksen finanssialan digitalisaatiosta, asiakaslähtöisyydestä liiketoiminnassa, sijoittamisen prosesseista ja digitaalisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Tutkimusmenetelmä ja perustelut tutkimusmenetelmän valinnalle esitetään teoriaosuuden lopussa.
Tutkimustyön tuloksena valmistui kertomus OP Ryhmän digitaalisista sijoituspalveluista, jossa on selvitetty ko. palveluiden ominaisuudet. Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset palvelut ovat tärkeä osa OP Ryhmän nykyajan ja tulevaisuuden liiketoimintaa. Kertomusta voidaan hyödyntää OP Kainuun työntekijöiden päivittäisessä työskentelyssä nykyisten ja potentiaalisten sijoittaja-asiakkaiden kanssa. Tutkimustyön lopussa pohditaan, miten asiakaslähtöisyys toteutuu OP Ryhmän digitaalisissa sijoituspalveluissa ja esitetään jatkotutkimusaiheet.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin OP Ryhmän digitaaliset sijoituspalvelut sekä liiketoiminnan että kuluttajan näkökulmasta. Opinnäytetyön teorian kautta lukija saa käsityksen finanssialan digitalisaatiosta, asiakaslähtöisyydestä liiketoiminnassa, sijoittamisen prosesseista ja digitaalisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Tutkimusmenetelmä ja perustelut tutkimusmenetelmän valinnalle esitetään teoriaosuuden lopussa.
Tutkimustyön tuloksena valmistui kertomus OP Ryhmän digitaalisista sijoituspalveluista, jossa on selvitetty ko. palveluiden ominaisuudet. Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset palvelut ovat tärkeä osa OP Ryhmän nykyajan ja tulevaisuuden liiketoimintaa. Kertomusta voidaan hyödyntää OP Kainuun työntekijöiden päivittäisessä työskentelyssä nykyisten ja potentiaalisten sijoittaja-asiakkaiden kanssa. Tutkimustyön lopussa pohditaan, miten asiakaslähtöisyys toteutuu OP Ryhmän digitaalisissa sijoituspalveluissa ja esitetään jatkotutkimusaiheet.