Palveluvastaavan haasteiden tunnistaminen ABC-liikennemyymälöissä
Korhonen, Sanni (2015)
Korhonen, Sanni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tunnistaa ja löytää haasteta ABC-liikennemyymälöiden palveluvastaavien työstä. Palveluvastaava on yksi tärkein osa liikennemyymälöiden arkea, sillä vastaavat johtavat vuoroa. Siksi tutkimuksessa oli tärkeää pystyä havainnoimaan haasteita, jotka voivat haitata työtä. Opinnäytetyö toimii myös tekijän tutkimuksena toisen koulutuksen käytännölliselle lopputyölle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin valittiin kahdesta eri ABC-liikennemyymälöistä kolme henkilöä: yksi työntekijä, yksi palveluvastaava ja päällikkö. Näin ollen, haastatteluja oli yhteensä kuusi. Opinnäytetyön kirjoittaja toimi itse havainnoijana, sillä hän on työskennellyt molemmissa yksiköissä. Haastatteluiden kysymykset pohjautuivat valmentavaan johtamiseen, josta teoreettinen osuus on kirjoitettu. Kuuden haastattelun ja havainnoitsijan tiedoista saatiin kerättyä tutkimusaineistoa, joka litteroitiin ja analysoitiin.
Palveluvastaavat tekevät suorittavaa työtä ja samalla johtavat työvuoroa. Tutkimuksessa havaittiin, että yksi isoimmista haasteista palveluvastaavan työssä on kiire ja monen eri puolen yhtäaikainen johtaminen. Haasteiksi nähtiin myös erilaiset persoonat työpaikalla. Parannettavaa löytyi myös muutamassa muussa asiassa, esimerkiksi kommunikoinnissa ja palautteenannossa. Tämän tutkimuksen perusteella on tarkoitus kehittää työkaluja paleluvastaavan arkeen apuna käyttäen valmentavaa johtamista ja sen työkaluja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastatteluihin valittiin kahdesta eri ABC-liikennemyymälöistä kolme henkilöä: yksi työntekijä, yksi palveluvastaava ja päällikkö. Näin ollen, haastatteluja oli yhteensä kuusi. Opinnäytetyön kirjoittaja toimi itse havainnoijana, sillä hän on työskennellyt molemmissa yksiköissä. Haastatteluiden kysymykset pohjautuivat valmentavaan johtamiseen, josta teoreettinen osuus on kirjoitettu. Kuuden haastattelun ja havainnoitsijan tiedoista saatiin kerättyä tutkimusaineistoa, joka litteroitiin ja analysoitiin.
Palveluvastaavat tekevät suorittavaa työtä ja samalla johtavat työvuoroa. Tutkimuksessa havaittiin, että yksi isoimmista haasteista palveluvastaavan työssä on kiire ja monen eri puolen yhtäaikainen johtaminen. Haasteiksi nähtiin myös erilaiset persoonat työpaikalla. Parannettavaa löytyi myös muutamassa muussa asiassa, esimerkiksi kommunikoinnissa ja palautteenannossa. Tämän tutkimuksen perusteella on tarkoitus kehittää työkaluja paleluvastaavan arkeen apuna käyttäen valmentavaa johtamista ja sen työkaluja.