Kaikille avoin liikuntaleiri – sähköisen oppaan kehittäminen järjestäjille ja ohjaajille
Kettunen, Sauli; Kollin, Tiia (2015)
Kettunen, Sauli
Kollin, Tiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120391
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää kaikille avoin liikuntaleiri sekä kehittää sähköinen opas liikuntaleirin järjestäjille ja ohjaajille. Toimeksiantajanamme oli Kajaanin Ammattikorkeakoulussa toimiva liikunta-alan oppimisympäristö Myötätuuli. Myötätuulen tavoitteena olivat liikuntaleiritoiminnan kehittäminen, leiritarjonnan monipuolistaminen sekä taloudellisen hyödyn saaminen. Tavoitteenamme oli oppia soveltamaan liikuntamuotoja yksilön tarpeiden mukaisesti, tuntea erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunnassa huomioon otettavat tekijät ja oppia toimimaan asiantuntijana liikunta-alan organisaatiossa.
Opinnäytetyömme on tuotteistamisprosessi. Järjestimme kesällä 2015 kaikille avoimen liikuntaleirin 6-10 – vuotiaille lapsille. Teoreettisen tiedon, käytännön kokemusten ja leirillä kerätyn palautteen pohjalta kehitimme sähköisen oppaan. Viimeistelyvaiheessa teimme oppaaseen korjauksia asiantuntijapalautteen perusteella. Opas sisältää tietoa liikuntaleirin järjestämisestä, markkinoinnista ja soveltavan liikunnan ohjaamisesta. Opas on suunnattu liikuntaleirijärjestäjille ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikuntaa ohjaaville. Tavoitteenamme oli tehdä oppaasta selkeä ja käy-tännöllinen. Selkeää ja käytännöllistä opasta on helppo lukea, se perustuu aitoihin kokemuksiin ja kohtaa toimeksiantajan tarpeet.
Lisätäksemme oppaan luotettavuutta, toteutimme alkukartoituksen kahdessa peruskoulussa neljälle eri pienluokalle. Tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea tarvitsevien lasten mieluisimmat leirisisällöt. Alkukartoituksen perusteella mieluisimmat sisällöt olivat musiikkiliikunta, luontoliikunta, palloilu, vesiliikunta ja temppuilu. Soveltaessaan liikuntaa erityistä tukea tarvitseville lapsille ohjaajan tulee huomioida lasten yksilölliset tarpeet ja valita lasten vahvuuksia tukevat liikuntasisällöt. Ohjaajan tulee myös huolehtia esteettömyydestä, inkluusiosta sekä valita lapsien tarpeisiin ja taitoihin sopivia välineitä sekä kiinnittää huomiota erityisesti sosioemotionaalisiin tavoitteisiin.
Jatkokehitysaiheina opinnäytetyöllemme voisivat olla soveltavan liikunnan sisältöjen suunnittelu, tai erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille suunnattu opas, joka antaisi ideoita erityistä tukea tarvitsevien lasten liikuntaan.
Opinnäytetyömme on tuotteistamisprosessi. Järjestimme kesällä 2015 kaikille avoimen liikuntaleirin 6-10 – vuotiaille lapsille. Teoreettisen tiedon, käytännön kokemusten ja leirillä kerätyn palautteen pohjalta kehitimme sähköisen oppaan. Viimeistelyvaiheessa teimme oppaaseen korjauksia asiantuntijapalautteen perusteella. Opas sisältää tietoa liikuntaleirin järjestämisestä, markkinoinnista ja soveltavan liikunnan ohjaamisesta. Opas on suunnattu liikuntaleirijärjestäjille ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikuntaa ohjaaville. Tavoitteenamme oli tehdä oppaasta selkeä ja käy-tännöllinen. Selkeää ja käytännöllistä opasta on helppo lukea, se perustuu aitoihin kokemuksiin ja kohtaa toimeksiantajan tarpeet.
Lisätäksemme oppaan luotettavuutta, toteutimme alkukartoituksen kahdessa peruskoulussa neljälle eri pienluokalle. Tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea tarvitsevien lasten mieluisimmat leirisisällöt. Alkukartoituksen perusteella mieluisimmat sisällöt olivat musiikkiliikunta, luontoliikunta, palloilu, vesiliikunta ja temppuilu. Soveltaessaan liikuntaa erityistä tukea tarvitseville lapsille ohjaajan tulee huomioida lasten yksilölliset tarpeet ja valita lasten vahvuuksia tukevat liikuntasisällöt. Ohjaajan tulee myös huolehtia esteettömyydestä, inkluusiosta sekä valita lapsien tarpeisiin ja taitoihin sopivia välineitä sekä kiinnittää huomiota erityisesti sosioemotionaalisiin tavoitteisiin.
Jatkokehitysaiheina opinnäytetyöllemme voisivat olla soveltavan liikunnan sisältöjen suunnittelu, tai erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille suunnattu opas, joka antaisi ideoita erityistä tukea tarvitsevien lasten liikuntaan.