Uuteen verkkopalveluun siirtyminen Case : Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - Lastensuojelun käsikirja
Ginman, Mikael (2015)
Ginman, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617872
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli aiheena Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen aihesivuston, Lastensuojelun käsikirjan verkkopalvelun uudistuksen arvioiminen. Tässä tutkimuksessa pohdittiin keinoja onnistuneeseen verkkopalvelun suunnitteluun ja miten verkkopalvelun uudistuksessa voi ottaa huomioon vanhan käyttäjän.
Tutkimuksessa käytiin läpi käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä Nielsenin heuristiikkoja apuna käyttäen ja esimerkiksi hakukoneoptimoinnin merkitystä nykypäivän verkkopalvelun suunnittelussa. Myös harvemmin esille otetun esteettömyyden eli saavutettavuuden tärkeyttä punnittiin. Ajankohtaisena aiheena tutkittiin responsiivisuuden merkitystä mobiililaitteiden suuren suosion vuoksi.
Varsinaisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten näitä asioita on otettu huomioon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkopalveluissa, ja olisiko uudistuksessa voitu tehdä jotain paremmin. Tutkimuksessa tehtiin pienimuotoinen käyttäjäkysely, jonka pohjalta valittiin haastateltavia kertomaan omista kokemuksistaan Lastensuojelun käsikirja –aihesivustolla. Tämän lisäksi käyttäjiltä saatua käyttäjäpalautetta hyödynnettiin tutkimuksessa. Vaikka varsinaisesta käytettävyystestauksesta ei ollutkaan kyse, Lastensuojelun käsikirjan -verkkopalvelua käytettiin haastatteluissa hyödyksi havainnollistamaan esille nousseita asioita.
Tutkimuksissa tultiin siihen tulokseen, että suurimmaksi osaksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkopalvelun uudistus onnistui hyvin, lukuun ottamatta muutamaa pientä käytettävyysongelmaa, joista osa voisi olla hyvinkin helposti korjattavissa pienellä vaivannäöllä.
Tutkimuksessa käytiin läpi käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä Nielsenin heuristiikkoja apuna käyttäen ja esimerkiksi hakukoneoptimoinnin merkitystä nykypäivän verkkopalvelun suunnittelussa. Myös harvemmin esille otetun esteettömyyden eli saavutettavuuden tärkeyttä punnittiin. Ajankohtaisena aiheena tutkittiin responsiivisuuden merkitystä mobiililaitteiden suuren suosion vuoksi.
Varsinaisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten näitä asioita on otettu huomioon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkopalveluissa, ja olisiko uudistuksessa voitu tehdä jotain paremmin. Tutkimuksessa tehtiin pienimuotoinen käyttäjäkysely, jonka pohjalta valittiin haastateltavia kertomaan omista kokemuksistaan Lastensuojelun käsikirja –aihesivustolla. Tämän lisäksi käyttäjiltä saatua käyttäjäpalautetta hyödynnettiin tutkimuksessa. Vaikka varsinaisesta käytettävyystestauksesta ei ollutkaan kyse, Lastensuojelun käsikirjan -verkkopalvelua käytettiin haastatteluissa hyödyksi havainnollistamaan esille nousseita asioita.
Tutkimuksissa tultiin siihen tulokseen, että suurimmaksi osaksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkopalvelun uudistus onnistui hyvin, lukuun ottamatta muutamaa pientä käytettävyysongelmaa, joista osa voisi olla hyvinkin helposti korjattavissa pienellä vaivannäöllä.