Väkivalta hoitotyössä - turvallisuuskoulutus hoitotyön opiskelijoille
Pentikäinen, Joel (2015)
Pentikäinen, Joel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja järjestää Tikkurilan Laurea-ammatikorkeakoulun opiskelijoille turvallisuuskoulutus väkivaltaisten henkilöiden kohtaamisesta. Koulutuksen tavoitteena oli antaa opiskelijoille perustiedot ja -taidot kohdata väkivaltainen asiakas hoitotyössä ja selviytyä sen aiheuttamista haasteista. Koulutus oli kahdessa osassa suoritettava kolmijakoinen kokonaisuus, jonka painopiste oli simulaatio-opetuksessa. Ensimmäinen osa koulutuksesta oli teoreettinen pohja, jossa käytiin läpi hoitajia ohjaavaa lainsäädäntöä, väkivaltaisen henkilön identifiointia ja vaarallisia tilanteita. Toinen osa koostui yksittäisistä tekniikoista ja taitoharjoitteista fyysisen uhan torjumiseksi. Kolmannessa osiossa erilaisten näyteltyjen skenaarioiden muodossa opiskelijat yhdistivät kaksi edellistä kohtaa yhdeksi kokonaisuudeksi.
Koulutukseen osallistui 49 opiskelijaa, jotka antoivat kirjallisen palautteen saamastaan koulutuksesta. Palautteessa arvioitiin koulutuksen onnistumista ja hyödyllisyyttä sekä simulaation toimivuutta turvallisuuskoulutuksen opetustapana. Koulutus on ollut osana Laurea Tikkurilan hoitotyön opiskelijoiden opetusta vuodesta 2011. Palautteen perusteella koulutus vastasi opiskelijoiden tarpeeseen ja koettiin hyödylliseksi. Palautteessa todettiin myös, että koulutus olisi voinut olla pidempi ja vastaavanlaista koulutusta voisi olla useammin.
Koulutukseen osallistui 49 opiskelijaa, jotka antoivat kirjallisen palautteen saamastaan koulutuksesta. Palautteessa arvioitiin koulutuksen onnistumista ja hyödyllisyyttä sekä simulaation toimivuutta turvallisuuskoulutuksen opetustapana. Koulutus on ollut osana Laurea Tikkurilan hoitotyön opiskelijoiden opetusta vuodesta 2011. Palautteen perusteella koulutus vastasi opiskelijoiden tarpeeseen ja koettiin hyödylliseksi. Palautteessa todettiin myös, että koulutus olisi voinut olla pidempi ja vastaavanlaista koulutusta voisi olla useammin.