Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto : työelämän tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaajien tekijä
Siikaoja, Tarja (2015)
Siikaoja, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520761
Tiivistelmä
Kehittämishanke liittyy valtakunnalliseen verkostohankkeeseen, jonka tavoitteena on uudistaa YAMK -toimintoja ja profiloida ylemmän ammattikorkeakoulun tutkimus, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI). Tarkoituksena on parantaa sosiaali- ja terveysalan YAMK -tutkintojen verkostomaista toimintamallia työelämän kanssa tehtävää TKI -toimintaa ajatellen.
Kehittämishankkeen ensimmäisenä tavoitteena oli kartoittaa nykytila sosiaali- ja terveysalan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen profiilista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiovaikuttajina. Toisena tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma YAMK -tutkinnon profiilin kirkastamiseksi työelämän näkökulmasta.
Toteutuksessa tukeuduttiin innovatiivisia konstruktioita tuottavaan konstruktiiviseen tutkimusotteeseen. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä. Kysely kohdennettiin julkisen ja yksityisen sekä kolmannen sektorin sosiaali- ja terveysalan ylemmille esimiehille, jotka mahdollisesti rekrytoivat henkilöstöä korkeakoulutusta vaativiin tehtäviin. Kyselyyn saatiin 40 vastaajaa kattavasti koko maasta. Kyselyn vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Kehittämishankkeen tuloksena on, että sosiaali- ja terveysalan YAMK -tutkinnon profiilin tärkeimpiä tekijöitä ovat opetuksen sisällön ja toteutusmenetelmien
työelämälähtöisyys, oman alan asiantuntijuus sekä työelämän aktiivinen kehittäminen soveltavan tutkimuksen avulla. Kehittämisosaaminen on tutkinnon vahvin osaamisala. Tutkimusosaaminen nähtiin heikompana kuin yliopiston maisteritutkinnon suorittaneiden osaaminen. Innovatiivisuus nähtiin tutkinnon suorittaneilla heikoimpana koulutuksen tuomana valmiutena. YAMK -tutkinto antaa kokonaisuudessaan kuitenkin hyvät valmiudet niin tutkimuksen, kehittämisen kuin myös innovatiivisuuden suhteen hyvään asenteeseen johtamis-, kehittämis- ja suunnittelutehtävissä. Tutkintoa ja sen tuottamaa osaamista ei kuitenkaan tunnisteta työelämässä vielä riittävän hyvin.
YAMK -profiilin kehittämissuunnitelma sisältää tutkinnon tekemisen tunnetummaksi, asiantuntijuuden uudistamisen, koulutuksen kehittämisen, innovatiivisuuden edistämisen ja työelämäyhteistyön edelleen kehittämisen.
Kehittämishankkeen ensimmäisenä tavoitteena oli kartoittaa nykytila sosiaali- ja terveysalan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen profiilista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiovaikuttajina. Toisena tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma YAMK -tutkinnon profiilin kirkastamiseksi työelämän näkökulmasta.
Toteutuksessa tukeuduttiin innovatiivisia konstruktioita tuottavaan konstruktiiviseen tutkimusotteeseen. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä. Kysely kohdennettiin julkisen ja yksityisen sekä kolmannen sektorin sosiaali- ja terveysalan ylemmille esimiehille, jotka mahdollisesti rekrytoivat henkilöstöä korkeakoulutusta vaativiin tehtäviin. Kyselyyn saatiin 40 vastaajaa kattavasti koko maasta. Kyselyn vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Kehittämishankkeen tuloksena on, että sosiaali- ja terveysalan YAMK -tutkinnon profiilin tärkeimpiä tekijöitä ovat opetuksen sisällön ja toteutusmenetelmien
työelämälähtöisyys, oman alan asiantuntijuus sekä työelämän aktiivinen kehittäminen soveltavan tutkimuksen avulla. Kehittämisosaaminen on tutkinnon vahvin osaamisala. Tutkimusosaaminen nähtiin heikompana kuin yliopiston maisteritutkinnon suorittaneiden osaaminen. Innovatiivisuus nähtiin tutkinnon suorittaneilla heikoimpana koulutuksen tuomana valmiutena. YAMK -tutkinto antaa kokonaisuudessaan kuitenkin hyvät valmiudet niin tutkimuksen, kehittämisen kuin myös innovatiivisuuden suhteen hyvään asenteeseen johtamis-, kehittämis- ja suunnittelutehtävissä. Tutkintoa ja sen tuottamaa osaamista ei kuitenkaan tunnisteta työelämässä vielä riittävän hyvin.
YAMK -profiilin kehittämissuunnitelma sisältää tutkinnon tekemisen tunnetummaksi, asiantuntijuuden uudistamisen, koulutuksen kehittämisen, innovatiivisuuden edistämisen ja työelämäyhteistyön edelleen kehittämisen.