"Opi liikkuen, liiku leikiten" -5 - 12-vuotiaiden Lasten yliopiston suunnittelu ja toteutus Kainuun kesäyliopistolle
Sorvisto, Sanna; Korkiakoski, Julia (2015)
Sorvisto, Sanna
Korkiakoski, Julia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420586
Tiivistelmä
Työn tilaajamme Kainuun kesäyliopisto on aikaisempina vuosina tarjonnut Lasten yliopisto toimintaa vaihtelevien teemojen mukaisesti. Teemoja ovat olleet esimerkiksi Intiaanikesä sekä Taidetta tavalla tai toisella. Lasten yliopiston tarkoituksena on tutustuttaa lapset tieteeseen ja tutkimukseen sekä saada lapset innostumaan, ihmettelemään ja ottamaan asioista selvää. Tänä vuonna Lasten yliopiston aiheena oli ensimmäistä kertaa liikunta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa viiden päivän pituinen Lasten yliopisto, jonka teemana oli liikunta. Työn tilaajan tavoitteena on Lasten yliopiston järjestämisellä tarjota toimintaa, joka vastaa lasten liikunnan tavoitteita sekä kannustaa lapsia liikunnan pariin. Opinnäytetyömme tavoitteena on oppia lisää tapahtuman järjestämisestä ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteenamme on vahvistaa terveysliikuntaosaamistamme perehtymällä lasten motorisiin-, sosioemotionaalisiin- ja kognitiivisiin taitoihin.
Opinnäytetyömme tutkimustehtävät olivat: 1.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten motorisia perustaitoja? 2.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä? 3.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten kognitiivisten taitojen kehittymistä? 4.) Miten toteutetaan onnistunut 5 - 12-vuotiaiden Lasten yliopisto?
Lasten yliopisto toteutettiin kesäkuussa 2015. Ryhmät oli jaettu 5 - 7-vuotiaiden sekä 8 - 12-vuotiaiden ryhmiksi, joille toteutettiin samat teemat ikäryhmälle sopivassa muodossa. Lasten yliopisto oli pituudeltaan viisi päivää ja päivän kesto oli neljä tuntia. Toimimme itse vastuuohjaa-jina. Motoristen perustaitojen kehittämisen kannalta oli tärkeää, että Lasten yliopiston sisältöön otettiin monipuolisesti erilaisia liikuntalajeja. Näin voitiin sisällön avulla kehittää liikkumis-, käsittely- ja tasapainotaitoja eri ympäristöissä. Sosioemotionaalisia taitoja kehitettiin erilaisilla ryhmäytymisleikeillä. Sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen huomioitiin sisällön suunnittelussa siten, että jokaiseen päivään sisältyi erilaisia ryhmä-, pienryhmä- ja paritehtäviä. Kognitiivisten taitojen kehittymistä edistimme puolestaan lajitietämyksellä, ensiapu- ja hengenpelastustaidoilla sekä opettelimme käyttämään erilaisia liikuntavälineitä.
Useat Lasten yliopistoon osallistuneista lapsista aloitti syksyllä 2015 harrastuksen Aalto Kansalaisopiston liikuntaryhmissä, joissa itse työskentelemme ohjaajina. Tämän perusteella voimme todeta, että Lasten yliopiston järjestämisellä ja sen sisällöllä onnistuimme kannustamaan lapsia liikunnan pariin.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa viiden päivän pituinen Lasten yliopisto, jonka teemana oli liikunta. Työn tilaajan tavoitteena on Lasten yliopiston järjestämisellä tarjota toimintaa, joka vastaa lasten liikunnan tavoitteita sekä kannustaa lapsia liikunnan pariin. Opinnäytetyömme tavoitteena on oppia lisää tapahtuman järjestämisestä ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteenamme on vahvistaa terveysliikuntaosaamistamme perehtymällä lasten motorisiin-, sosioemotionaalisiin- ja kognitiivisiin taitoihin.
Opinnäytetyömme tutkimustehtävät olivat: 1.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten motorisia perustaitoja? 2.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä? 3.) Millainen Lasten yliopiston sisältö tukee 5 - 12-vuotiaiden lasten kognitiivisten taitojen kehittymistä? 4.) Miten toteutetaan onnistunut 5 - 12-vuotiaiden Lasten yliopisto?
Lasten yliopisto toteutettiin kesäkuussa 2015. Ryhmät oli jaettu 5 - 7-vuotiaiden sekä 8 - 12-vuotiaiden ryhmiksi, joille toteutettiin samat teemat ikäryhmälle sopivassa muodossa. Lasten yliopisto oli pituudeltaan viisi päivää ja päivän kesto oli neljä tuntia. Toimimme itse vastuuohjaa-jina. Motoristen perustaitojen kehittämisen kannalta oli tärkeää, että Lasten yliopiston sisältöön otettiin monipuolisesti erilaisia liikuntalajeja. Näin voitiin sisällön avulla kehittää liikkumis-, käsittely- ja tasapainotaitoja eri ympäristöissä. Sosioemotionaalisia taitoja kehitettiin erilaisilla ryhmäytymisleikeillä. Sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen huomioitiin sisällön suunnittelussa siten, että jokaiseen päivään sisältyi erilaisia ryhmä-, pienryhmä- ja paritehtäviä. Kognitiivisten taitojen kehittymistä edistimme puolestaan lajitietämyksellä, ensiapu- ja hengenpelastustaidoilla sekä opettelimme käyttämään erilaisia liikuntavälineitä.
Useat Lasten yliopistoon osallistuneista lapsista aloitti syksyllä 2015 harrastuksen Aalto Kansalaisopiston liikuntaryhmissä, joissa itse työskentelemme ohjaajina. Tämän perusteella voimme todeta, että Lasten yliopiston järjestämisellä ja sen sisällöllä onnistuimme kannustamaan lapsia liikunnan pariin.