Luopioisten Osuuspankin asiakastyytyväisyystutkimus
Koivuniemi, Eetu (2015)
Koivuniemi, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920136
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on pankkialalla merkittävä kilpailuetu, sillä tyytyväiset asiakkaat ovat uskollisempia ja käyttävät enemmän tarjolla olevia palveluita. Asiakkaan ja pankin väliseen asiakassuhteeseen on syytä panostaa ja pyrkiä molempien osapuolten tyytyväisyyteen ja luottamukseen. Asiakastyytyväisyyteen voidaan vaikuttaa asettamalla asiakas etusijalle ja pitämällä asiakaspalvelun taso korkealla.
Luopioisten Osuuspankin asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoite oli selvittää pankin asiakkaiden asiakastyytyväisyyden- ja asiakaspalvelun tasoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää asiakkaiden asiakaspalvelukokemuksista ja mielipiteistä asiakaspalvelun laatua kohtaan. Lisäksi tutkimuksen avulla kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyteen ja tyytymättömyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselytutkimuksessa kohdejoukkona toimi 149 pankin asiakasta, jotka vastasivat kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin. Aineisto kerättiin kolmen viikon aikana kesä-heinäkuussa 2015. Tutkimustuloksista selvisi, että Luopioisten Osuuspankin asiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä pankin asiakaspalvelun nykytilaan. Tulosten mukaan asiakkaan tyytyväisyyteen vaikuttavat erityisesti palvelun ystävällisyys, sujuvuus, asiantuntevuus ja joustavuus. Lisäksi asiakastyytyväisyyteen vaikuttavana tekijänä koettiin se, että asiakas tunnetaan henkilökohtaisesti ja häntä palvellaan henkilökohtaiset tarpeet huomioon ottaen. Luopioisten Osuuspankin asiakastyytyväisyyden taso tällä hetkellä on erittäin korkea. Tuloksina saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden avulla pankin on mahdollista jatkossa kehittää toimintaansa.
Luopioisten Osuuspankin asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoite oli selvittää pankin asiakkaiden asiakastyytyväisyyden- ja asiakaspalvelun tasoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää asiakkaiden asiakaspalvelukokemuksista ja mielipiteistä asiakaspalvelun laatua kohtaan. Lisäksi tutkimuksen avulla kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyteen ja tyytymättömyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselytutkimuksessa kohdejoukkona toimi 149 pankin asiakasta, jotka vastasivat kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin. Aineisto kerättiin kolmen viikon aikana kesä-heinäkuussa 2015. Tutkimustuloksista selvisi, että Luopioisten Osuuspankin asiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä pankin asiakaspalvelun nykytilaan. Tulosten mukaan asiakkaan tyytyväisyyteen vaikuttavat erityisesti palvelun ystävällisyys, sujuvuus, asiantuntevuus ja joustavuus. Lisäksi asiakastyytyväisyyteen vaikuttavana tekijänä koettiin se, että asiakas tunnetaan henkilökohtaisesti ja häntä palvellaan henkilökohtaiset tarpeet huomioon ottaen. Luopioisten Osuuspankin asiakastyytyväisyyden taso tällä hetkellä on erittäin korkea. Tuloksina saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden avulla pankin on mahdollista jatkossa kehittää toimintaansa.