Asiantuntijayrityksen verkkosisällöt sosiaalisessa mediassa : case: Palvelualueen sisältöstrategia, Ramboll
Haapakoski, Minna (2015)
Haapakoski, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621140
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tavoitteena oli tutkia asiantuntijaorganisaation verkkosisältöjä ja niiden suunnittelua sosiaalisen median kontekstissa. Tarkoituksena oli laatia kohdeorganisaation yhdelle palvelualueelle sosiaalisen median sisältöjen suuntaviivat ja sisältöstrategiamalli. Kohdeyritys toimii B2B-markkinoilla.
Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin sisältöstrategian suunnittelussa huomioitavia asioita sekä etsittiin taustateoriaa ja tutkimustietoa verkkosisältöjen strategiseen suunnitteluun. Taustateoriassa otettiin kantaa myös tuotetun sisällön julkaisukanaviin, sisältöjen vaikutuksen mittaamiseen sekä sisältöjen ja asiakkaan ostoprosessin suhteeseen.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkittavina tapauksina käytettiin kehittämiskohteena olevan palvelualueen asiakaskontakteja ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluja. Tuloksena saavutettiin syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa kohderyhmän mielipiteistä ja käsityksistä tutkittavaa ilmiötä kohtaan.
Hankkeen keskeisimmät tulokset osoittivat tavoitteiden ja kohderyhmän olevan erityisen tärkeitä suunnitellessa sosiaalisen median sisältöjä. Määritettyjen tavoitteiden tulee olla yrityksen liiketoiminnallisten ja strategisten tavoitteiden mukaisia. Asiakasymmärryksen on perustuttava oikeaan tietoon. Yrityksen ydinosaaminen ja asiakkaan todellinen tiedontarve ovat keskeisessä asemassa, kun suunnitellaan sisältöjen viestikärkeä ja laaditaan sisältösuunnittelun strategiaa.
Empiirisen tutkimuksen tulokset perustuivat yksittäisiin tapauksiin, eivätkä näin ollen ole suoraan yleistettävissä muihin kohderyhmiin ja tutkimuksiin.
Kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin sisältöstrategian suunnittelussa huomioitavia asioita sekä etsittiin taustateoriaa ja tutkimustietoa verkkosisältöjen strategiseen suunnitteluun. Taustateoriassa otettiin kantaa myös tuotetun sisällön julkaisukanaviin, sisältöjen vaikutuksen mittaamiseen sekä sisältöjen ja asiakkaan ostoprosessin suhteeseen.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkittavina tapauksina käytettiin kehittämiskohteena olevan palvelualueen asiakaskontakteja ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluja. Tuloksena saavutettiin syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa kohderyhmän mielipiteistä ja käsityksistä tutkittavaa ilmiötä kohtaan.
Hankkeen keskeisimmät tulokset osoittivat tavoitteiden ja kohderyhmän olevan erityisen tärkeitä suunnitellessa sosiaalisen median sisältöjä. Määritettyjen tavoitteiden tulee olla yrityksen liiketoiminnallisten ja strategisten tavoitteiden mukaisia. Asiakasymmärryksen on perustuttava oikeaan tietoon. Yrityksen ydinosaaminen ja asiakkaan todellinen tiedontarve ovat keskeisessä asemassa, kun suunnitellaan sisältöjen viestikärkeä ja laaditaan sisältösuunnittelun strategiaa.
Empiirisen tutkimuksen tulokset perustuivat yksittäisiin tapauksiin, eivätkä näin ollen ole suoraan yleistettävissä muihin kohderyhmiin ja tutkimuksiin.