Marpol 73/78 Yleissopimuksen Vaikutukset Itämeren Liikenteessä Olevaan ROPAX-alukseen
Wasenius, Jori (2015)
Wasenius, Jori
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi varustamoyritys Finnlines Oyj. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella MARPOL–yleissopimuksen (liite VI) vaikutuksia SECA-erityisalueella liikennöivään ROPAX-alukseen. Työssä on tarkoituksena tuoda esille muutostyöt, joita tehtiin 1.1.2015 voimaan tulleen rikkidirektiivin ja kilpailukyvyn parantamisen vuoksi.
Työn materiaali on kerätty pääosin IMO:n ja Trafin aiheeseen liittyvistä Internet-julkaisuista sekä Finnlines-varustamon ja yhteistyökumppaneiden tiedotteista. Osaksi työssä on käytetty omakohtaista kokemusta muutostöistä työskennellessäni varustamon ROPAX–aluksella konemestarina.
1.1.2015 voimaan tulleen direktiivin myötä suurin osa Itämeren alueella liikennöivistä aluksista siirtyi käyttämään kalliimpaa kevyttä polttoöljyä raskaan polttoöljyn sijaan. Tämän päättötyön esimerkkialuksina toimiviin laivoihin asennettiin pakokaasuista rikkiä poistavat pakokaasupesurit. Tämä mahdollistaa edelleen edullisemman raskaan polttoöljyn käytön. Opinnäytetyössä esitetään, mitä asennuksia tarvittiin jatkettaessa raskaalla polttoöljyllä ajoa ja kuinka ajamisesta tehtiin taloudellisempaa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että jo liikenteessä olleeseen alukseen on mahdollista tehdä järkevät muutostyöt, jotta voidaan jatkaa liikennöintiä Itämeren SECA-erityisalueella raskaalla polttoöljyllä entistä taloudellisemmin sekä ympäristöystävällisemmin.
Työn materiaali on kerätty pääosin IMO:n ja Trafin aiheeseen liittyvistä Internet-julkaisuista sekä Finnlines-varustamon ja yhteistyökumppaneiden tiedotteista. Osaksi työssä on käytetty omakohtaista kokemusta muutostöistä työskennellessäni varustamon ROPAX–aluksella konemestarina.
1.1.2015 voimaan tulleen direktiivin myötä suurin osa Itämeren alueella liikennöivistä aluksista siirtyi käyttämään kalliimpaa kevyttä polttoöljyä raskaan polttoöljyn sijaan. Tämän päättötyön esimerkkialuksina toimiviin laivoihin asennettiin pakokaasuista rikkiä poistavat pakokaasupesurit. Tämä mahdollistaa edelleen edullisemman raskaan polttoöljyn käytön. Opinnäytetyössä esitetään, mitä asennuksia tarvittiin jatkettaessa raskaalla polttoöljyllä ajoa ja kuinka ajamisesta tehtiin taloudellisempaa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että jo liikenteessä olleeseen alukseen on mahdollista tehdä järkevät muutostyöt, jotta voidaan jatkaa liikennöintiä Itämeren SECA-erityisalueella raskaalla polttoöljyllä entistä taloudellisemmin sekä ympäristöystävällisemmin.