Näytä suppeat kuvailutiedot

KyAMK:n opiskelijoiden käytännön ohjaus : - Kyselytutkimus sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden saamasta ohjauksesta Careassa

Kaaronen, Mikko; Lahti, Pasi-Pekka (2015)

dc.contributor.authorKaaronen, Mikko-
dc.contributor.authorLahti, Pasi-Pekka-
dc.date.accessioned2015-12-18T13:18:27Z
dc.date.available2015-12-18T13:18:27Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015121821480-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/103680
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa KyAMK:n sairaanhoitaja- sekä ensi-hoitajaopiskelijoiden käytännön ohjausta Careassa. Tavoitteena oli saada tietoa opis-kelijaohjauksen toteutumisesta Careassa opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Teoreettinen pohja opinnäyte-työlle kerättiin aikaisemmista tutkimuksista, tieteellisistä artikkeleista sekä lähdekirjalli-suudesta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjel-malla marraskuun lopulla 2015. Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä ja vas-taajiksi hyväksyttiin ne sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijat, jotka olivat suorittaneet vähintään yhden ohjatun työelämäharjoittelun jossakin Carean yksikössä. Opintotoi-misto lähetti kyselyn linkin 465:lle KyAMK:n opiskelijalle sähköpostitse, sekä hyödyn-nettiin eri opiskelijaryhmien Facebook-ryhmiä kyselyn mainostamisessa. Vastauksia kyselyyn saatiin 55 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 11,8. Kyselyn väit-tämistä ja saaduista tuloksista tehtiin palkkikaavioita, joita kuvattiin prosentuaalisesti sekä sanallisesti. Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa opiskelijoiden ohjauskokemuksista oli hyviä ja opiskelijaohjauksen nähdään olevan hyvää. Joitakin kehitysalueita oli havaittavissa. Harjoittelujakson suunnittelussa työelämäohjaajien ei suurimmassa osassa tapauksista koettu osallistuneen opiskelijan tavoitteiden suunnitteluun eikä yli kolmanneksen mu-kaan säännöllisiä keskusteluja hoitotyöhön liittyvistä asioista käyty. Vähän yli puolet koki työelämäohjaajan olleen motivoitunut opiskelijaohjaukseen, kiinnostunut opiskelija kehittymisestä sekä käytöksen olleen esimerkillistä. Ohjaavan opettajan kanssa yhtey-denpito ei aina ollut säännöllistä, eikä ohjaava opettaja vieraillut työyksikössä säännölli-sesti. Vähän alle kolmannes vastaajista kävi loppuarvioinnin ilman ohjaavan opettajan fyysistä läsnäoloa.fi
dc.description.abstractThe purpose for this bachelor’s thesis was to gather emergency care nursing and nurs-ing student’s experiences from practice in Carea. The objective for this thesis was to gather experiences from practice from student’s view. The research method of this study was quantitative Webropol reserch. The theoretical basis for this thesis was collected from previous studies, scientific articles, as well as professional literature. The data was collected using a questionnaire Webropol pro-gram in late November 2015. The survey was conducted as an anonymous online questionnaire and the as be responding approved the nurse and emergency care nurs-ing students who had completed at least one guided work placement in one of Carea’s units. A link to the questionnaire was sent by the Student affairs office to 465 of Ky-AMK’s students by e-mail, as well as utilized in various student groups in Facebook groups of query to advertise. Replies were received from 55 respondents, so the re-sponse rate was 11.8%. On the basis of survey claims and the results obtained bar charts were, which are described in percentage terms, as well as verbally. The results show that the majority of the students guidance the experience was good and the student counseling is seen to be at a good level. Some of the areas of develop-ment was well observed. Practical training instructors in planning the student’s goals in the design of working life does not in most cases get involved and no more than one third of the planned regular consultations on matters related to nursing care have taken place. A little more than half experienced a workplace supervisor to have been moti-vated of student guidance, development of a student having been interested and guid-ance having behaved in an exemplary manner. With the supervising teacher communi-cation is not always regular, and the supervising teacher did not visit the work unit reg-ularly. A little less than a third of respondents had a final evaluation without the supervi-sor's physical presence.en
dc.language.isofin-
dc.publisherKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleKyAMK:n opiskelijoiden käytännön ohjaus : - Kyselytutkimus sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoiden saamasta ohjauksesta Careassafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1501-
dc.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordkvantitatiivinen-
dc.subject.keywordkyselytutkimus-
dc.subject.keywordtyöelämäohjaaja-
dc.subject.keywordopiskelijanohjaus-
dc.subject.keywordtyöelämäharjoittelu-
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|-
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot