Lasten lauluopas
Laine, Siiri (2015)
Laine, Siiri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia alakouluikäisille lapsille suunnattu lauluopas. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisilla opetusmenetelmillä lapsille voi opettaa laulua. Lauluoppaan on tarkoitus olla työväline laulupedagogeille, jotka työskentelevät lasten parissa. Oppaan sisältö jakaantuu viiteen äänenkäytön osa-alueeseen, jotka ovat lauluasento, hengitys, kurkunpään toiminta, resonanssi ja artikulaatio. Jokainen aihealue sisältää tietoa ja harjoituksia kyseisestä äänenkäytön osa-alueesta.
Tutkin oppaaseen laatimieni harjoitusten toimivuutta tekemällä pedagogisen kokeilun Joensuun Niinivaaran koulun 3N-luokalle. Tutkin, kuinka luokan oppilaat omaksuvat teettämiäni harjoituksia ja olivatko harjoitukset soveltuvia lapsille. Toimivimmat harjoitukset sisällytin oppaaseen. Harjoitukset, jotka olivat mahdollista toteuttaa konkreettisesti, eivätkä vaatineet pitkäaikaista yhtenäistä keskittymistä, toimivat parhaiten. Leikit ja imitaatiot olivat myös toimivia keinoja lauluharjoitusten yhteydessä.
Lauluopas on hyvä alku laajemmalle kokonaisuudelle. Oppaaseen voisi jatkossa sisällyttää monipuolisemmin harjoituksia, sekä käsitellä muitakin äänenkäyttöön liittyviä aihealueita. Oppaan sisällön voisi kehittää soveltuvaksi myös muille ikäryhmille. Tällä hetkellä opas toimii hyvänä esimerkkinä ja työkaluna lasten laulunopettamisessa.
Tutkin oppaaseen laatimieni harjoitusten toimivuutta tekemällä pedagogisen kokeilun Joensuun Niinivaaran koulun 3N-luokalle. Tutkin, kuinka luokan oppilaat omaksuvat teettämiäni harjoituksia ja olivatko harjoitukset soveltuvia lapsille. Toimivimmat harjoitukset sisällytin oppaaseen. Harjoitukset, jotka olivat mahdollista toteuttaa konkreettisesti, eivätkä vaatineet pitkäaikaista yhtenäistä keskittymistä, toimivat parhaiten. Leikit ja imitaatiot olivat myös toimivia keinoja lauluharjoitusten yhteydessä.
Lauluopas on hyvä alku laajemmalle kokonaisuudelle. Oppaaseen voisi jatkossa sisällyttää monipuolisemmin harjoituksia, sekä käsitellä muitakin äänenkäyttöön liittyviä aihealueita. Oppaan sisällön voisi kehittää soveltuvaksi myös muille ikäryhmille. Tällä hetkellä opas toimii hyvänä esimerkkinä ja työkaluna lasten laulunopettamisessa.