Voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointisuunnitelma Case: Apua Ukrainan pakolaisille -projekti
Pelasoja, Satu (2015)
Pelasoja, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121921507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121921507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä informatiivinen, realistinen ja toimiva markkinointisuunnitelma Apua Ukrainan pakolaisille –projektille, joka on voittoa tavoittelematon organisaatio. Tarkoituksena oli myös kartoittaa toimeksiantaja organisaation markkinoinnin nykytila ja opastaa markkinoinnin suunnittelemiseen ja kehittämiseen niin, että he voivat jatkaa markkinointiviestintää itsenäisesti jatkossa. Projektilla ei ollut ennestään mitään suunnitelmia, joten markkinointisuunnitelmalle ja opastukselle oli tarve.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siihen kuuluu kaksi osiota. Teoreettisessa osiossa selvitetään voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinoinnin käsitteitä, markkinointikeinoja ja markkinoinninsuunnittelemista. Teoreettisessa osiossa käydään myös läpi varainhankinnasta ja sen organisoimisesta, vapaaehtoisten rekrytoimisesta ja motivoimisesta. Toiminnallinen osuus sisältää perustietoa Apua Ukrainan pakolaisille-projektista ja markkinointisuunnitelman.
Markkinointisuunnitelmassa käy ilmi ne markkinointikeinot, jotka sopivat juuri Apua Ukrainan pakolaisille -projektille. Markkinointisuunnitelmassa on kehittämisehdotuksia, jotka liittyvät kampanjoimiseen, markkinointiviestintään ja vapaaehtoisten motivoimiseen. Markkinointisuunnitelma on tehty toimeksiantajan kanssa käytyjen kokouksien, keskustelujen ja kirjallisten lähteiden pohjalta.
Johtopäätöksinä on, että markkinointisuunnitelman laatiminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä kun organisaatio aloittelee toimintaansa. Suunnitelmien puute näkyy vaikeutena rekrytoida vapaaehtoisia, varainkeruun ontumisena ja viestinnän ongelmina. Nämä vaikuttavat vahvasti organisaation imagoon. Markkinointisuunnitelmassa mietitään organisaation missio, visio ja millaisia keinoja käytetään markkinoimiseen ja viestintään. Rekrytoinnissa kannattaa huomioida kanavat ja miten vapaaehtoiset saadaan pidettyä tyytyväisinä. Varainkeruussa on tärkeä tietää miksi ihmiset auttavat ja mitä kautta. Näin tavoitetaan potentiaaliset lahjoittajat paremmin. Sosiaalinen media on muuttanut kaikkien organisaatioiden markkinointiviestintää ja aikaa menee kaikkien kanavien käyttämiseen. Vaikka aikaa menee enemmän, niin nykyään on mahdollista, että markkinointi budjetti on nolla.
Hyvällä markkinointisuunnitelmalla toiminta tehostuu ja markkinointiviestintä on organisoidumpaa, ja sillä tavoitetaan kohderyhmät paremmin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siihen kuuluu kaksi osiota. Teoreettisessa osiossa selvitetään voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinoinnin käsitteitä, markkinointikeinoja ja markkinoinninsuunnittelemista. Teoreettisessa osiossa käydään myös läpi varainhankinnasta ja sen organisoimisesta, vapaaehtoisten rekrytoimisesta ja motivoimisesta. Toiminnallinen osuus sisältää perustietoa Apua Ukrainan pakolaisille-projektista ja markkinointisuunnitelman.
Markkinointisuunnitelmassa käy ilmi ne markkinointikeinot, jotka sopivat juuri Apua Ukrainan pakolaisille -projektille. Markkinointisuunnitelmassa on kehittämisehdotuksia, jotka liittyvät kampanjoimiseen, markkinointiviestintään ja vapaaehtoisten motivoimiseen. Markkinointisuunnitelma on tehty toimeksiantajan kanssa käytyjen kokouksien, keskustelujen ja kirjallisten lähteiden pohjalta.
Johtopäätöksinä on, että markkinointisuunnitelman laatiminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä kun organisaatio aloittelee toimintaansa. Suunnitelmien puute näkyy vaikeutena rekrytoida vapaaehtoisia, varainkeruun ontumisena ja viestinnän ongelmina. Nämä vaikuttavat vahvasti organisaation imagoon. Markkinointisuunnitelmassa mietitään organisaation missio, visio ja millaisia keinoja käytetään markkinoimiseen ja viestintään. Rekrytoinnissa kannattaa huomioida kanavat ja miten vapaaehtoiset saadaan pidettyä tyytyväisinä. Varainkeruussa on tärkeä tietää miksi ihmiset auttavat ja mitä kautta. Näin tavoitetaan potentiaaliset lahjoittajat paremmin. Sosiaalinen media on muuttanut kaikkien organisaatioiden markkinointiviestintää ja aikaa menee kaikkien kanavien käyttämiseen. Vaikka aikaa menee enemmän, niin nykyään on mahdollista, että markkinointi budjetti on nolla.
Hyvällä markkinointisuunnitelmalla toiminta tehostuu ja markkinointiviestintä on organisoidumpaa, ja sillä tavoitetaan kohderyhmät paremmin.