Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Valokuvat viestin rakentajana oppimateriaalissa : case: On Track lukion A1-englanti

Aalto-Setälä, Eeva (2015)

 
Avaa tiedosto
Aalto-Setala_Eeva.pdf (1.947Mt)
Lataukset: 


Aalto-Setälä, Eeva
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122121597
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin lukioikäisten nuorten tapaa tulkita ja arvottaa oppimateriaalin valokuvia. Kuvan sisältämiä viestejä ja merkityksiä tulkitaan usein tiedostamattomalla tasolla ja intuitiivisesti. Järjestin käyttäjätutkimuksen lukioikäisten kuvatyöpajatoimintana. Työpajojen aineistona on käytetty Sanoma Pro Oy:n englannin kielen oppimateriaalisarjaa On Track.

Oppimateriaalin muotoilussa pyritään siihen, että myös tuotteen ulkoasu viestittää opetussuunnitelmassa määriteltyjä tavoitteita. Keskeinen rooli viestin visuaalisessa rakentamisessa on sillä, minkälaisia valokuvia oppimateriaalissa käytetään ja millä perusteilla kuvavalinnat on tehty. Oppimateriaali ei myöskään toimi irrallaan ympäröivästä maailmasta. Muilla visuaalisen kulttuurin mediasisällöillä on suuri rooli siihen, millaisia valokuvia oppimateriaaleihin valitaan ja millaisia viestejä niihin valituissa valokuvissa nähdään.

Tutkimuksen olettamuksena oli, että yleistyneen mobiiliviestinnän takia nykynuoret katsovat valokuvaa uudella tavalla. Työpajaryhmien tuottaman aineiston perusteella lukioikäiset opiskelijat ovatkin nykyisessä mediakentässä taitavia visuaalisen ympäristön lukijoita, jotka erottavat journalis­tisen valokuvan viihteellisestä kuvavirrasta. Lukioikäiset tulkitsivat kuvia samastumisen kautta. Tämä haastaa pohtimaan, millaisia visuaalisia viestejä oppimateriaalin kuvilla välitetään ja millainen rooli oppimateriaalilla on nykyisessä monimuotoisessa mediakentässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste