Matkaharmonin konservointi
Niemi, Pinja (2015)
Niemi, Pinja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee soitinkonservointia ja -restaurointia. Työn produktiivisessa osassa tutkitaan matkaharmonin konservointia. Työssä tutkitaan soitinkonservoinnin pääpiirteitä, ja pohditaan restauroinnin ja konservoinnin eroja historiallisten soitinten korjauksessa. Lisäksi perehdytään harmonien historiaan sekä tuotekehityksen kannalta että sen sosiaalisen näkökulman merkitykseen. Seuraavaksi kerrotaan harmonien rakenteesta ja toimintaperiaatteesta. Tutkimuksen loppuosassa käsitellään matkaharmonin konservointia ja restaurointia sekä kuvaillaan eri työvaiheita.
Työssä pyritään soveltamaan sekä soittimien että huonekalujen konservoinnista ja restauroinnista kertovaa lähdekirjallisuutta. Tutkimuksessa tärkeää onkin tutkia ehdotettuja korjausmenetelmiä ja valita sopivimmat menetelmät ja materiaalit esinekohtaisesti. Harmonissa on käytetty tavanomaisia materiaaleja, joita löytyy myös useimmista huonekaluista. Myös harmonin jykevä rakenne muistuttaa huonekalua. Siksi harmonin valinta opinnäytetyön tutkimuskohteeksi ei tuntunut vieraalta.
Jokainen soitin on alun perin rakennettu soittamista varten, soivaksi esineeksi, ja sen tuottama ääni on sen tärkein esteettinen osa. Kun soitin laitetaan näytteille museoon, siitä tulee passiivinen objekti. Soittimilla on kuitenkin myös muita funktioita sen lisäksi, että niitä käytetään musiikin esittämiseen. Ehdotusta soittimen konservoinnista soittokuntoon tuleekin pohtia kriittisesti monesta eri näkökulmasta. Päätös säilyttämisen ja käytön välillä voi olla vaikeaa, eikä helppoja ratkaisuja ole löydettävissä. Konservoinnin ammattilaiset ovat kehittäneet restaurointiin uusia lähestymistapoja, joilla restaurointityöt saadaan tehtyä niin, että myös todisteet esineen iästä ja historiasta saadaan säilytettyä. Tällainen restaurointi eroaa perinteisestä restauroinnista ja sitä kutsutaan restauroivaksi konservoinniksi.
Tutkittava matkaharmoni on rakennettu Suomessa noin vuosien 1860-1890 aikana. Sen soittokoneisto ja palkeet ovat kuitenkin saksalaista alkuperää. Harmoni ei ollut toimintakunnossa, ja konservoinnin päätavoite olikin saada harmoni taas soittokäyttöön. Suurin työ harmonin korjauksessa oli syöttöpalkeen reikien paikkaaminen. Lisäksi koskettimien alla oleva kangasmateriaali oli lähes täysin tuhoutunut, joten sen tilalle laitettiin uutta pianohuopaa. Muut osat puhdistettiin ja alkuperäinen pintakäsittely elvytettiin. Harmoni ei kuitenkaan toiminut oikein konservoinnin jälkeenkään, joten sen korjaaminen vaatii lisätutkimusta.
Työssä pyritään soveltamaan sekä soittimien että huonekalujen konservoinnista ja restauroinnista kertovaa lähdekirjallisuutta. Tutkimuksessa tärkeää onkin tutkia ehdotettuja korjausmenetelmiä ja valita sopivimmat menetelmät ja materiaalit esinekohtaisesti. Harmonissa on käytetty tavanomaisia materiaaleja, joita löytyy myös useimmista huonekaluista. Myös harmonin jykevä rakenne muistuttaa huonekalua. Siksi harmonin valinta opinnäytetyön tutkimuskohteeksi ei tuntunut vieraalta.
Jokainen soitin on alun perin rakennettu soittamista varten, soivaksi esineeksi, ja sen tuottama ääni on sen tärkein esteettinen osa. Kun soitin laitetaan näytteille museoon, siitä tulee passiivinen objekti. Soittimilla on kuitenkin myös muita funktioita sen lisäksi, että niitä käytetään musiikin esittämiseen. Ehdotusta soittimen konservoinnista soittokuntoon tuleekin pohtia kriittisesti monesta eri näkökulmasta. Päätös säilyttämisen ja käytön välillä voi olla vaikeaa, eikä helppoja ratkaisuja ole löydettävissä. Konservoinnin ammattilaiset ovat kehittäneet restaurointiin uusia lähestymistapoja, joilla restaurointityöt saadaan tehtyä niin, että myös todisteet esineen iästä ja historiasta saadaan säilytettyä. Tällainen restaurointi eroaa perinteisestä restauroinnista ja sitä kutsutaan restauroivaksi konservoinniksi.
Tutkittava matkaharmoni on rakennettu Suomessa noin vuosien 1860-1890 aikana. Sen soittokoneisto ja palkeet ovat kuitenkin saksalaista alkuperää. Harmoni ei ollut toimintakunnossa, ja konservoinnin päätavoite olikin saada harmoni taas soittokäyttöön. Suurin työ harmonin korjauksessa oli syöttöpalkeen reikien paikkaaminen. Lisäksi koskettimien alla oleva kangasmateriaali oli lähes täysin tuhoutunut, joten sen tilalle laitettiin uutta pianohuopaa. Muut osat puhdistettiin ja alkuperäinen pintakäsittely elvytettiin. Harmoni ei kuitenkaan toiminut oikein konservoinnin jälkeenkään, joten sen korjaaminen vaatii lisätutkimusta.