Johdon raportointi ammattikorkeakoulujen laskentatoimen opetuksessa
Österberg, Otto (2016)
Österberg, Otto
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121257
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka johdon raportointia opetetaan Suomen ammattikorkeakoulujen laskentatoimen koulutusohjelmissa.
Teoriaosuus koostuu kirjallisuudesta ja internetlähteistä, jotka käsittelevät laskentatointa yleisesti sekä aihealueita, jotka liittyvät jollakin tapaa johdon raportointiin. Työn empiriaosuuden toteutin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytin ammattikorkeakoulujen internetistä löytyviä opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmista valitsin opintojaksoja, jotka voisivat liittyä johdon raportointiin, ja analysoin näiden opintojaksojen sisältöjä ja tavoitteita.
Työn tuloksena sain valittua yhteensä 92 opintojaksoa, joiden voisi nähdä liittyvän jollakin tapaa johdon raportointiin. Analysoin opintojaksojen sisältöjä ja tavoitteita ja jaottelin opintojaksoja eri kriteerein. Noin yhdeksässä prosentissa valituista opintojaksoista mainitaan opintojakson nimessä raportointi, 28 prosentissa raportointi tai raportit mainitaan sisällössä, 19 prosentissa johdon raportointi on selvänä osana sisältöä ja 1 prosentissa opintojakson sisältö on täysin raportointiin keskittynyt.
Teoriaosuus koostuu kirjallisuudesta ja internetlähteistä, jotka käsittelevät laskentatointa yleisesti sekä aihealueita, jotka liittyvät jollakin tapaa johdon raportointiin. Työn empiriaosuuden toteutin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytin ammattikorkeakoulujen internetistä löytyviä opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmista valitsin opintojaksoja, jotka voisivat liittyä johdon raportointiin, ja analysoin näiden opintojaksojen sisältöjä ja tavoitteita.
Työn tuloksena sain valittua yhteensä 92 opintojaksoa, joiden voisi nähdä liittyvän jollakin tapaa johdon raportointiin. Analysoin opintojaksojen sisältöjä ja tavoitteita ja jaottelin opintojaksoja eri kriteerein. Noin yhdeksässä prosentissa valituista opintojaksoista mainitaan opintojakson nimessä raportointi, 28 prosentissa raportointi tai raportit mainitaan sisällössä, 19 prosentissa johdon raportointi on selvänä osana sisältöä ja 1 prosentissa opintojakson sisältö on täysin raportointiin keskittynyt.