Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Univajeen vaikutus laivan navigointiin

Värtö, Tuomas (2016)

 
Avaa tiedosto
Tuomas_Varto.pdf (600.9Kt)
Lataukset: 


Värtö, Tuomas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131290
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin univajeen vaikutusta laivan navigointiin. Systemaattisella kirjallisuuskatsauksella selvitettiin, mitä on uni, mikä on sen tarkoitus ja miten liian vähäinen uni vaikuttaa ihmisen suorituskykyyn. Merenkulun kirjallisuuden avulla tutkittiin, mitä kaikkea nykyaikainen navigointi pitää sisällään ja mitä se vahtipäälliköltä vaatii. Lisäksi työssä tutkittiin Onnettomuustutkintakeskuksen kirjoittamat onnettomuustutkintaraportit vuosilta 2005–2014. Työn
loppupuolella tehtiin vielä kyselytutkimus suomalaisen kauppalaivaston kansipäällystölle aiheesta.

Univaje aiheuttaa merkittävän riskin laivan navigoinnille erityisesti pimeään vuorokauden aikaan saaristossa ja vilkkaasti liikennöidyillä merialueilla. Suurimpina vaaroina ovat karilleajo ja yhteentörmäys. Riittämätön lepo laivoilla heikentää vahtipäälliköiden suorituskykyä turvalliseen vahtityöskentelyyn ja päätöksentekoon.

Uni on oleellinen osa ihmisen terveyttä. Unen aikana keho lepää ja palautuu. Sen aikana muistijäljet järjestäytyvät uudelleen ja siirtyvät pitkäkestoiseen muistiin. Liian vähäinen uni vaikeuttaa niin ihmisen psykomotorisia, kognitiivisia kuin henkisiäkin kykyjä. Se heikentää mielenlaatua ja lisää sairastumisen riskiä. Navigointi pitää sisällään kaikkia merenkulullisia toimenpiteitä aluksen komentosillalla, joilla taataan aluksen turvallinen kulku. Vahtinsa aikana vahtipäällikkö tähystää ja käyttää monia komentosillan laitteita. Hän tekee päätökset aluksen turvallisesta kulkusuunnasta ja nopeudesta.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimissa onnettomuuksissa 13 %:ssa onnettomuuteen vaikutti vahtipäällikön riittämätön lepo. Lähes jokainen näistä onnettomuuksista oli karilleajo tai yhteentörmäys. Lisäksi suurimmassa osassa onnettomuuksista onnettomuuteen myötävaikuttivat pimeys ja tähystyksen puute.

Suomalaisesta kansipäällystöstä suurin osa pitää univajetta riskinä navigoinnille. Kolmannes heistä kokee, että se aiheuttaa vaaratilanteita laivalla, jossa he työskentelevät. Mahdollisina vaaratilanteina he pitävät yhteentörmäystä ja karilleajoa. Ehkäisevinä toimenpiteinä suositellaan riittävää lepoa, BNWAS-järjestelmän käyttöä ja terveellisiä elämäntapoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste