Hoidolliset interventiot varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa
Koivisto, Anna (2016)
Koivisto, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601101175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601101175
Tiivistelmä
Hoidolliset interventiot varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa
Vuosi 2016 Sivumäärä 25
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa mahdollisimman laajasti varhaisen vuorovaikutuksen interventioista tehtyjä tutkimuksia. Tarkoituksena oli myös jäsentää varhaista vuorovaikutusta koskevia käsitteitä sekä pienentää kynnystä lasten ja perheiden kanssa työskentelevien hoitajien ja vieraskielisen kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen välillä. Kolmas opinnäytetyön tavoite oli syventää alaa opiskelevien sekä ammattilaisten tietämystä interventioista ja varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta hoitotyön välineenä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus, jonka avulla useammasta tietokannasta poimitaan eri hyväksymiskriteerien perusteella tuoreimmat ja relevanteimmat alkuperäistutkimukset. Kirjallisuuskatsaus edustaa varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tähtäävistä interventioista tehtyjä tutkimuksia ja toimii teoreettisena viitekehyksenä lasten ja perheiden kanssa työskenteleville hoitajille ja opiskelijoille. Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä mahdollistaa lasten ja perheiden kanssa työskentelevien hoitajien saavuttaman hyödyn ja kehittymisen tutkittua tietoa kartoittamalla. Varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen liittyvät hoidolliset interventiot ovat moniammatillisia ja useiden palveluntarjoajien vastuualuetta.
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen on aina luonteeltaan myös ennaltaehkäisevää työtä, koska varhaislapsuuden kiintymyssuhde vaikuttaa usein ihmisen koko eliniän ajan. Alan interventiot sen sijaan ovat valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla yleensä primääripreventioita, jotka kohdistetaan ensisijassa riskiryhmiin kuuluville perheille. Yhteistä tutkimuksissa oli lasten saavuttama suora ja välillinen hyöty niin vanhempikeskeisissä kuin vuorovaikutuskeskeisissä interventioissa. Interventioiden onnistumisessa keskeistä on kuitenkin toteutustapa, joka monissa tutkimuksissa osoittautui tärkeäksi - joustavuus, moniammatillisuus sekä palvelukentän sirpaleisuuden korjaaminen. Tutkimusten perusteella varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tähtäävissä interventioissa näkyvät perinteiset hoitotyötä määrittävät periaatteet kuten yksityisyyden kunnioittaminen, moniammatillisuus, monikulttuurisuus, asiakaslähtöisyys sekä perhekeskeisyys. Jatkotutkimusta olisi syytä tehdä kotimaisten interventioiden vaikuttavuudesta ja siitä, voiko perusterveydenhuollon resurssein toteuttaa tehokas interventio.
Vuosi 2016 Sivumäärä 25
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa mahdollisimman laajasti varhaisen vuorovaikutuksen interventioista tehtyjä tutkimuksia. Tarkoituksena oli myös jäsentää varhaista vuorovaikutusta koskevia käsitteitä sekä pienentää kynnystä lasten ja perheiden kanssa työskentelevien hoitajien ja vieraskielisen kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen välillä. Kolmas opinnäytetyön tavoite oli syventää alaa opiskelevien sekä ammattilaisten tietämystä interventioista ja varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta hoitotyön välineenä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus, jonka avulla useammasta tietokannasta poimitaan eri hyväksymiskriteerien perusteella tuoreimmat ja relevanteimmat alkuperäistutkimukset. Kirjallisuuskatsaus edustaa varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tähtäävistä interventioista tehtyjä tutkimuksia ja toimii teoreettisena viitekehyksenä lasten ja perheiden kanssa työskenteleville hoitajille ja opiskelijoille. Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä mahdollistaa lasten ja perheiden kanssa työskentelevien hoitajien saavuttaman hyödyn ja kehittymisen tutkittua tietoa kartoittamalla. Varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen liittyvät hoidolliset interventiot ovat moniammatillisia ja useiden palveluntarjoajien vastuualuetta.
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen on aina luonteeltaan myös ennaltaehkäisevää työtä, koska varhaislapsuuden kiintymyssuhde vaikuttaa usein ihmisen koko eliniän ajan. Alan interventiot sen sijaan ovat valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla yleensä primääripreventioita, jotka kohdistetaan ensisijassa riskiryhmiin kuuluville perheille. Yhteistä tutkimuksissa oli lasten saavuttama suora ja välillinen hyöty niin vanhempikeskeisissä kuin vuorovaikutuskeskeisissä interventioissa. Interventioiden onnistumisessa keskeistä on kuitenkin toteutustapa, joka monissa tutkimuksissa osoittautui tärkeäksi - joustavuus, moniammatillisuus sekä palvelukentän sirpaleisuuden korjaaminen. Tutkimusten perusteella varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tähtäävissä interventioissa näkyvät perinteiset hoitotyötä määrittävät periaatteet kuten yksityisyyden kunnioittaminen, moniammatillisuus, monikulttuurisuus, asiakaslähtöisyys sekä perhekeskeisyys. Jatkotutkimusta olisi syytä tehdä kotimaisten interventioiden vaikuttavuudesta ja siitä, voiko perusterveydenhuollon resurssein toteuttaa tehokas interventio.