Asiakaspalvelun kehittäminen viestinnän avulla
Kouvo, Sonja (2016)
Kouvo, Sonja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka tanssikoulun viestintää voi-daan kehittää ja monipuolistaa. Tarkoituksena on paitsi kehittää jo olemassa olevia viestintäkanavia myös etsiä uusia ja toimivia ratkaisuja viestinnän hoitamiseen. Työn kohteena ja samalla toimeksiantajana on tanssikoulu Studio Dance Pit Kouvolasta. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, mitkä asiat toimeksiantajayrityksen viestinnässä ovat jo hyvällä mallilla. Tutkimusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa erilaisten harraste-seurojen viestinnän kehittämiseen ja uusien viestintäkanavien löytämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivisia menetelmiä. Erityisesti vertailukehittä-mistä on käytetty laajasti tutkimusaineistoja tarkastellessa. Vertailun apuna on käytetty muiden samankaltaisten yhdistysten viestintäsuunnitelmia. Lisäksi tutkimusta varten on tutkittu viestinnän alan kirjallisuutta. Tietolähteinä toimivat kirjallisuuden lisäksi haastattelu ja sähköpostikeskustelut eri tahojen kanssa.
Työ keskittyy sisäisen viestinnän kehittämiseen ja uusien viestintämuotojen löytämi-seen. Markkinointiviestintää ei tässä työssä ole otettu huomioon, vaan aihealuetta on hieman rajattu sen laajuuden vuoksi.
Opinnäytetyö alkaa johdantokappaleella, jossa kerrotaan syitä siihen, miksi tutkija on päätynyt juuri kyseiseen aiheeseen. Aluksi työssä kerrotaan toimeksiantajayrityksen viestinnän nykyisestä tilasta ja siitä, mitkä asiat toimivat opinnäytetyön toimeksianto-hetkellä. Tämän jälkeen kerrotaan muiden saman alan toimijoiden viestinnästä. Lo-puksi pohditaan keinoja, joilla toimeksiantajayrityksen viestintää ja asiakaspalveluko-kemusta voisi parantaa.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle on löydetty monia uusia ratkaisuja viestin-nän kehittämiseksi. Erityisesti pikaviestintään löytynyt taloudellisestikin kannattava ratkaisu on pohdinnan arvoinen. Lisäksi entisiä viestintäkeinoja on mahdollista päivit-tää ja luoda näin yritykselle yhä parempi viestintäympäristö.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivisia menetelmiä. Erityisesti vertailukehittä-mistä on käytetty laajasti tutkimusaineistoja tarkastellessa. Vertailun apuna on käytetty muiden samankaltaisten yhdistysten viestintäsuunnitelmia. Lisäksi tutkimusta varten on tutkittu viestinnän alan kirjallisuutta. Tietolähteinä toimivat kirjallisuuden lisäksi haastattelu ja sähköpostikeskustelut eri tahojen kanssa.
Työ keskittyy sisäisen viestinnän kehittämiseen ja uusien viestintämuotojen löytämi-seen. Markkinointiviestintää ei tässä työssä ole otettu huomioon, vaan aihealuetta on hieman rajattu sen laajuuden vuoksi.
Opinnäytetyö alkaa johdantokappaleella, jossa kerrotaan syitä siihen, miksi tutkija on päätynyt juuri kyseiseen aiheeseen. Aluksi työssä kerrotaan toimeksiantajayrityksen viestinnän nykyisestä tilasta ja siitä, mitkä asiat toimivat opinnäytetyön toimeksianto-hetkellä. Tämän jälkeen kerrotaan muiden saman alan toimijoiden viestinnästä. Lo-puksi pohditaan keinoja, joilla toimeksiantajayrityksen viestintää ja asiakaspalveluko-kemusta voisi parantaa.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle on löydetty monia uusia ratkaisuja viestin-nän kehittämiseksi. Erityisesti pikaviestintään löytynyt taloudellisestikin kannattava ratkaisu on pohdinnan arvoinen. Lisäksi entisiä viestintäkeinoja on mahdollista päivit-tää ja luoda näin yritykselle yhä parempi viestintäympäristö.