Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ostokäyttäytyminen luontaistuotekaupassa - mitä luontaistuotteita 22-36-vuotiaat ostavat

Garavet, Karita (2015)

 
Avaa tiedosto
Garavet_Karita.pdf (1.238Mt)
Lataukset: 


Garavet, Karita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120415
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan 22-36-vuotiaiden luontaistuotteisiin liittyvää ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen toimeksiantaja on Luontaistuntijat-osuuskunta.

Työn tietoperustassa käydään läpi markkinointiin liittyvää käsitteistöä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisteorioita. Tutkimusaineistoa peilataan teorioita vasten ja tutkitaan selittävätkö ne tulokset.

Tutkimusote oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena käyttämällä sähköistä kyselylomaketta E-lomake –internetpalvelussa. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin Luontaistuntijat-osuuskunnan sähköisen uutiskirjeen tilaajille ja lisäksi sitä jaettiin toimeksiantajan Facebook-sivustolla, tutkijan Facebook-verkoston kautta sekä Laurea-ammattikorkeakoulun intranetissä.

Tutkimuksessa käytettiin otantamenetelmänä ryväsotantaa. Tavoitettu otos oli 153. Kysymyslomakkeen linkin jakeluun käytettyjen kanavien takia vastaajiksi valikoitui runsaasti henkilöitä, jotka olivat kiinnostuneita luontaistuotteista ja käyttivät niitä aktiivisesti. Tästä syystä vastaukset eivät ole yleistettävissä 22-36-vuotiaiden perusjoukkoon. Tutkimuksesta voi kuitenkin olla hyötyä toimeksiantajalle, sillä vastausten perusteella tuotelajitelma- ja tuotevalikoimasuunnittelua on mahdollista tehdä nykyisten asiakkaiden ja luontaistuotteista kiinnostuneiden henkilöiden mieltymysten mukaan. Tällöin voidaan palvella heidän lisäkseen myös samankaltaisia asiakasryhmiä.

Suurin osa (88%) vastaajista oli asioinut luontaistuotekaupassa. Aineistosta nousi esiin viisi vastaajia eniten kiinnostavaa tuoteryhmää. Eniten vastaajia kiinnostivat superfood-tuotteet, joita ostaneita ja ostamaan kiinnostuneita oli yhteensä 91% vastaajista. Toiseksi kiinnostavin tuoteryhmä oli elintarvikkeet, joita ostaneita ja ostamaan kiinnostuneita oli yhteensä 88% vastaajista. Kolmanneksi tuli tuoteryhmä vatsan ja suoliston hyvinvointia tukevat tuotteet, joita ostaneita ja ostamaan kiinnostuneita oli yhteensä 83% vastaajista. Neljänneksi kiinnostavin tuoteryhmä oli hiusten, ihon ja kynsien hyvinvointia tukevat tuotteet, joita ostaneita ja ostamaan kiinnostuneita oli yhteensä 79% vastaajista. Viidenneksi eniten vastaajia kiinnosti kosmetiikka, joita ostaneita ja ostamaan kiinnostuneita oli yhteensä 72% vastaajista.

Dataa analysoidessa ristiintaulukoimalla ilmeni, että tietyillä sosiodemografisilla muuttujilla oli vaikutusta ostokäyttäytymiseen tässä vastaajaryhmässä. Vastaajan ikä ja elinvaihe vaikuttivat voimakkaimmin.

Johtopäätöksissä on aineiston perusteella päädytty esittämään ristiinmyynnin hyödyntämistä. Kehitysehdotuksena esitetään myös kanta-asiakasjärjestelmän hyödyntämistä asiakastiedon keräämiseen. Lisäksi omien pohdintojeni mukaan toimeksiantaja voisi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita olemalla yhteistyössä esim. kuntokeskusten ja kauneushoitoloiden kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste