Itsepalveluportaalin käyttöönotto Case: Laurea-ammattikorkeakoulu
Maunuksela, Jukka (2016)
Maunuksela, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141333
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo itsepalveluportaaleista, it-palvelunhallinnasta ja käyttöönottoprojektin kulusta. Aihe tutkimukseen tuli toimeksiantajalta, Laurea-ammattikorkeakoululta. Laurea-ammattikorkeakoulun tietohallinnossa oltiin ottamassa käyttöön itsepalveluportaalia, joten se oli hyvä aihe opinnäytetyöhön. Työn tavoitteena oli saada selville, kuinka käyttöönottoprojekti suoritettiin sekä selvittää millaisia palveluita siinä tulisi olla. Opinnäytetyössä käytiin läpi itsepalveluportaaleja; mitä ne ovat ja mitä ne voivat tarjota. Lisäksi työssä käytiin läpi ITIL-prosessiviitekehys ja sen merkitys it-palvelunhallinnassa.
Tutkimuksen pohjalta saatiin laaja-alaista ymmärrystä itsepalveluportaaleista, it-palveluhallinnan tärkeydestä sekä käyttöönottoprojektin kulusta. Itsepalveluportaaliin rakennettiin erilaisia palveluita. Näitä palveluita olivat muun muassa tukipyyntöjen tekeminen, tietopankki ja häiriötiedotus. Työssä selvisi, että itsepalveluportaalit tarjoavat hyödyllisiä ominaisuuksia yrityksille ja yhteisöille. Käyttöönottoprojektin pohjalta saatiin tietoa suunnittelun, toteutuksen sekä määrittelyn tärkeydestä.
Tutkimuksen pohjalta saatiin laaja-alaista ymmärrystä itsepalveluportaaleista, it-palveluhallinnan tärkeydestä sekä käyttöönottoprojektin kulusta. Itsepalveluportaaliin rakennettiin erilaisia palveluita. Näitä palveluita olivat muun muassa tukipyyntöjen tekeminen, tietopankki ja häiriötiedotus. Työssä selvisi, että itsepalveluportaalit tarjoavat hyödyllisiä ominaisuuksia yrityksille ja yhteisöille. Käyttöönottoprojektin pohjalta saatiin tietoa suunnittelun, toteutuksen sekä määrittelyn tärkeydestä.